De Rotterdam-Singapore Green and Digital Shipping Corridor (GDSC) heeft een succesvolle proef uitgevoerd voor het bunkeren van massagebalanceerd vloeibaar bio-methaan (LBM) in de Haven van Rotterdam (HbR). Er is op 19 oktober 2024 in totaal 100 ton massagebalanceerd LBM door Shell aan containerschip CMA CGM Tivoli geleverd.
Het vloeibaar bio-methaan dat in deze proef wordt gebruikt wordt geproduceerd uit grondstoffen op basis van afval en biedt een alternatief met een lagere uitstoot voor conventionele scheepsbrandstoffen. Dit initiatief dat werd geleid door de bio-methaan werkgroep, ondersteunt de bredere inzet van de GDSC om het gebruik van brandstoffen met zeer lage emissie op een van de drukste scheepvaartroutes ter wereld te bevorderen.
Als onderdeel van de proef heeft Shell een Proof of Sustainability-certificaat afgegeven voor de LBM-brandstof, waarmee wordt geverifieerd dat deze voldoet aan de regelgeving van de Europese Unie. Het certificaat zal worden gecontroleerd door externe organisaties die zijn geaccrediteerd door International Sustainability and Carbon Certification-European Union (ISCC-EU).
Belangrijkste lessen
Tijdens de proef werd de massabalansmethode toegepast voor het volgen van de LBM door de logistieke keten en om de naleving van de ISCC-EU-certificeringsnormen, de richtlijn hernieuwbare energie (RED II) en de FuelEU Maritime-regelgeving te garanderen. Deze end-to-end certificering en tracking ondersteunt de ontwikkeling van methodologieën die consistent moeten zijn met het boekhoudkundig concept dat door landen is aangenomen in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering. Deze test biedt CMA CGM ook de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat massagebalanceerd LBM op de juiste manier wordt erkend door de autoriteiten met betrekking tot de EU ETS (Emissions Trading System). Een soortgelijke proef voor het bunkeren van LBM met volledige duurzaamheidscertificering is gepland voor de Haven van Singapore.
De GDSC Rotterdam-Singapore is in augustus 2022 opgericht door Havenbedrijf Rotterdam en de Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) en heeft als doel de maritieme decarbonisatie en digitalisering te versnellen. Tot nu toe heeft het GDSC-initiatief, dat tot doel heeft de samenwerking tussen havens en belanghebbenden wereldwijd te bevorderen, 28 partners uit de mondiale waardeketen bijeengebracht, waaronder rederijen, brandstofleveranciers, havenmanagement en havenbeheerders, industriële coalities, banken, toonaangevende instellingen voor hoger onderwijs en kennispartners.
De bio-methaanwerkgroep, geleid door SEA-LNG, is een van de werkgroepen die is opgericht om de introductie van brandstoffen met lagere emissie te stimuleren. Andere werkgroepen onderzoeken ook mogelijkheden voor alternatieve brandstoffen zoals methanol, ammoniak en waterstof.
Foto: Containerschip CMA CGM Tivoli