Schoenenmerken rapporteren nauwelijks verbetering over hun duurzaamheidsprestaties ten opzichte van vorig jaar. Nederlandse merken presteren zelfs lager dan het gemiddelde in de schoenenbranche. Ook scoren schoenenmerken lager op arbeidsomstandigheden en milieu dan modemerken, concludeert Rank a Brand na onderzoek onder 58 schoenenmerken. Slechts Timberland, Veja en Ethletic laten zien dat het mogelijk is om schoenen te maken met oog voor klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden.

Het onderzoek van Rank a Brand uit 2012 toonde al aan dat schoenenmerken weinig communiceren over duurzaamheid. In een jaar tijd zijn er nauwelijks verbeteringen merkbaar, terwijl de lederindustrie door het gebruik van chemicaliën één van de meest vervuilende sectoren ter wereld is. De chemicaliën tasten de gezondheid van de werknemers aan en het afvalwater vervuilt de rivieren. De productie vindt veelal plaats in risicogebieden als Bangladesh en Indonesië, waar arbeiders niet kunnen rekenen op een leefbaar loon voor het harde werk. “Veel schoenenmerken realiseren zich nog steeds niet dat de moderne consument verantwoorde producten wil. Je moet dan als bedrijf met je hakken uit het zand en laten zien waar je staat, en welke stappen je gaat zetten”, aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam.

 

Koplopers
De merken Timberland, Veja en Ethletic zijn met een B-label ‘goed op weg’. Zij laten zien dat het gebruik van gifvrij gelooid leer, biologisch katoen, natuurlijk rubber of gerecycled rubber haalbaar is. Timberland heeft met succes maatregelen genomen om de CO2-voetafdruk te verminderen. Het verbruik van energie is afgenomen en het bedrijf investeert in hernieuwbare energie.

 

Nederlandse merken
De Nederlandse schoenenmerken scoren lager dan het gemiddelde in de schoenensector. De Macintosh Retail Group waar bijvoorbeeld Invito en Manfield onderdeel van zijn heeft met een D-label de eerste mijlpalen behaald, maar heeft ook nog een flinke weg af te leggen. Overige Nederlandse schoenenmerken geven nauwelijks openheid over hun beleid. Merken als Van Bommel, Van Dalen of Schoenenreus hebben daardoor met een E-label voorlopig nog een negatief koopadvies.

Ondanks aansporingen van consumenten en organisaties als Rank a Brand zetten deze merken te kleine stappen. Niels Oskam: “De noodzaak om te verduurzamen is nog onverminderd aanwezig en er liggen volop kansen voor schoenenmerken om zich te onderscheiden in duurzaamheid. En dat begint bij openheid. Consumenten moeten de verantwoording van een merk makkelijk kunnen vinden om mens- en milieuvriendelijke koopkeuzes te kunnen maken.” 

Rank a Brand
Het duurzaamheidsonderzoek onder premium modemerken is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, waarmee consumenten de mogelijkheid hebben om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Alle onderzochte merken zijn ruim voor publicatie uitgenodigd te reageren op de uitkomsten. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 600 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, media, supermarkten en eten & drinken.