TP Vision, het bedrijf dat onder licentie Philips tv’s en geluidsapparatuur produceert, viert dit jaar haar 10-jarige bestaan. Sustainability manager Stefan van Sabben heeft een duidelijke duurzaamheidskoers uitgezet voor het Philips-merk en haar producten: “Klimaatimpact vormt de nieuwe, vijfde pijler die we in ons jubileumjaar hebben toegevoegd aan de algehele strategie van TP Vision. Onder wat wij ‘Future Proof’ noemen, wegen wij iedere beslissing af met duurzaamheidsprincipes. We hebben bijvoorbeeld de ambitie om voor eind 2024 geen plastic en piepschuim meer in onze verpakkingen van audioproducten te gebruiken.”
Sinds 2012 produceert TP Vision onder licentie Philips TV’s. Met het hoofdkantoor in Amsterdam is het bedrijf actief in 93 landen. Naast Philips televisies, waar het bedrijf zich onder andere met European design en met Ambilight technologie onderscheidt van de concurrentie, produceert TP Vision ook audioproducten onder de Philips-merknaam.
Waar TP Vision in de eerste vijf jaar van haar bestaan vooral een marktpositie aan het innemen was en de ontwikkeling van solide, betrouwbare producten centraal stond, heeft de organisatie de afgelopen vijf jaar een metamorfose ondergaan. In het kader van Global Recycling Day legt Sustainability manager Stefan van Sabben van TP Vision uit hoe duurzaamheid een strategische pijler voor TP Vision is geworden onder de noemer ‘Future Proof’.
Duurzame materialen: partnerships maken het verschil
Een van de speerpunten uit de Future Proof pijler van TP Vision is het gebruik van duurzame materialen in zowel producten als verpakkingen. Eerder dit jaar maakte TP Vision bekend alle verpakkingen milieuvriendelijker te maken. Als eerste stap werd Eco-packaging geïntroduceerd: bruin karton zonder chemische inkt. Maar het bedrijf heeft als doel om voor het einde van 2024 al het plastic en piepschuim uit de verpakking van audioproducten te verwijderen.
Van Sabben: “Een ogenschijnlijk eenvoudige doelstelling, maar eentje die wel veel voeten in de aarde heeft. Zo’n doelstelling komt niet zomaar tot stand. Door in een vroeg stadium rekening te houden met de volledige levenscyclus van het product, kunnen we onze producten, verpakkingen, accessoires en diensten zo ontwerpen dat ze gedurende hun hele levenscyclus aanzienlijk minder impact hebben op het milieu, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit of het gebruikersgemak. In onze R&D-afdelingen testen we de duurzame materialen die nodig zijn om onze duurzaamheidsdoelstellingen te behalen, van product tot verpakking. Dat doen we niet alleen. Regelmatig zoeken we de samenwerking op met partners.”
Zo wordt er in de Philips headphones bijvoorbeeld zero carbon leer verwerkt, geproduceerd door partner Muirhead, onderdeel van het familiebedrijf SLG (Scottish Leather Group). Muirhead produceert leer met wereldwijd de laagste koolstofintensiteit: 1,4 kg CO2 per huid. Muirhead heeft al aangetoond dat het mogelijk is om 50% biomaterialen en 50% gerecyclede producten te gebruiken om volledig nieuwe producten te produceren. Het bedrijf ligt op schema om in 2025 een circulair commercieel leerproduct mogelijk te maken.
Levensduur is de maatstaaf
Maar Future Proof is meer dan het gebruik van duurzame materialen. TP Vision zet ook in op de levensduur van producten. Kwaliteit en betrouwbaarheid waren altijd al speerpunten, maar zijn nu ook essentieel onderdeel in het duurzaamheidsbeleid.
Van Sabben: “We zien dat in de Tech industrie producten een steeds kortere levensduur hebben. Waar een tv vroeger makkelijk 10 jaar meeging, is deze nu al na twee jaar ‘oud’ volgens de standaard. Dat komt enerzijds door de snelle ontwikkelingen op technologisch vlak en de nieuwe vereisten van wetgeving en de consument. Bij TP Vision vinden we dat er op het vlak van duurzaamheid in de levensduur veel valt te winnen. Daarom zetten wij naast duurzame materialen met een lange levensduur in op recycling, reparatie en refurbeshing. Zo hebben we vorig jaar onze ‘spare-parts’-webshop geïntroduceerd waar je materialen voor een reparatie kunt bestellen. Met het verlengen van de levensduur als doel ontstaan ook weer nieuwe businessmodellen en services.”
In de levenscyclusanalyse die vooraf gaat aan het ontwikkelen van een product, kijkt TP Vision ook naar het energieverbruik gedurende de levensduur. Het bedrijf heeft de ambitie om tegen 2025 het energieverbruik van Philips tv’s met 30% te verlagen. Maar met de nieuwe energielabels die in 2021 door de EU zijn ingevoerd staat TP Vision voor een enorme uitdaging. Vermindering van het stroomverbruik kan eenvoudig door de lichtopbrengst van het scherm te verminderen, maar het R&D-team van TP Vision ontwikkelt liever een manier die geen compromis voor de beeldkwaliteit inhoudt. Daarom wordt de manier waarop processoren, voedingen en andere elektrische circuits worden ingezet geoptimaliseerd.
Future Proof is samenwerken
Het verweven van de duurzaamheidsmissie in de productontwikkeling is onderdeel van de Future Proof strategie van TP Vision. Door het organisatie breed implementeren van de strategie in bedrijfsprocessen en cultuur, heeft het bedrijf het doel om klanten, leveranciers en medewerkers te motiveren om samen voor een beter klimaat te kiezen.
Van Sabben: “Future Proof omvat duurzame productontwikkeling, productie en de toeleveringsketen, maar ook de inspanningen en partnerschappen van TP Vision om bij te dragen aan sociale projecten die gericht zijn op fysiek welzijn. Daarom werken wij actief samen met partners zoals onder andere Beeld en Geluid, Mercy Ships, The Explorers en Wings for Life, die met een duurzame benadering strijden voor waarde creatie op de lange termijn.”