Vandaag geeft staygrounded.nl, een initiatief van een grote groep klimaatbewuste professionals uit de reclame- en mediabranche, het startschot aan een campagne die bezoekers van het Cannes Lions festival oproept de trein te pakken naar Cannes en het vliegtuig te laten staan. Stay Grounded hoopt zo tijdens het Cannes Lions Festival 2024 minimaal twee vliegtuigen aan de grond te houden. Daarmee zet het initiatief de verdubbelaar in. In 2023 sloten ruim 100 Cannesgangers zich aan bij ‘Stay Grounded’. Het doel om één vliegtuig aan de grond te houden werd daarmee behaald.
Make Some Train Noise
Brancheorganisaties VIA Nederland en de Embassy of Dutch Creativity ondersteunen het initiatief en roepen ook hun achterban op om het vliegtuig te laten staan. Met behulp van de ‘Pledge’, een eenvoudig te ondertekenen belofte, kunnen Cannesgangers zich aansluiten bij Stay Grounded. “De trein is al populair onder veel creatieven”, aldus Mattijs van Andel (oprichter van Clear Music) die het voortouw nam voor Stay Grounded. “Stay Grounded” is een extra reden om de trein te nemen, op socials ruchtbaarheid te geven aan die keuze en zo ook anderen over de streep te trekken om duurzaam te reizen. Wij hebben dit jaar opnieuw een mooie sociale media campagne gelanceerd om potentiële deelnemers te overtuigen van de trein.”, aldus een enthousiaste Van Andel.
Hoe maken we de trein hét zakelijk vervoermiddel in Europa?
Naast duurzame motieven, ondervonden de treinreizigers vorig jaar nog andere voordelen. Het extra comfort: geen wachtrij zoals op het vliegveld. Meer ruimte en mogelijkheden om te werken of te ontspannen tijdens de reis, worden ook veel genoemd.
Toch vliegen er ieder jaar nog veel deelnemers vanuit Nederland naar Cannes Lions, met als reden dat het van deur tot deur toch een paar uur sneller is. Daarnaast wordt opgemerkt dat vliegen vaak even duur of goedkoper uitvalt.
Mede-initiatiefnemer Jacques Vereecken (AdGreen): “Stay Grounded wil de creatieve industrie uitdagen: “Hoe maken we de trein hét zakelijk vervoermiddel in Europa? Welke rol kunnen adverteerders en hun bureaus hierin nemen? En als we het kunnen bedenken, kunnen we het dan ook doen?”, aldus Vereecken.
Tijdens de campagne roept Stay Grounded deelnemers via socials op om antwoorden op deze vragen te geven en actiepunten te delen.
Stay Grounded
Stay Grounded is een initiatief van Clear Music, Jonge Honden, WE ARE RA*W, WeFilm, Studio HER en AdGreen. De campagne richt zich op de gehele creatieve industrie en is te zien op de online kanalen. Op de website staygrounded.nl kunnen mensen zich aansluiten en volgen hoeveel impact het initiatief maakt.