Aanstaande vrijdag op Black Friday opent de Goedkoopste Winkel van Nederland op het Haarlemmerplein in Amsterdam. In de winkel kan de consument voor één dag bananen, chocolade en koffie kopen tegen bodemprijzen. Zo kost een kilo bananen 31 cent, een reep pure chocolade van 150 gram 13 cent en 300 gram koffie 64 cent. Die prijzen zijn gelijk aan wat de bananen-, cacao- en koffieboeren krijgen voor hun producten. De Goedkoopste Winkel van Nederland laat consumenten zien dat de huidige prijsverdeling oneerlijk is, maar ook wat de lage prijzen betekenen voor de maatschappij en planeet. Initiatiefnemer Solidaridad vraagt consumenten in de winkel en online om mee te doen met een onderzoek om naar eigen inzicht de prijs te verdelen.
De verdeling van de prijs
Met De Goedkoopste Winkel van Nederland laat Solidaridad consumenten zien hoe de prijs in de handelsketens van bananen, cacao en koffie wordt verdeeld. Cacaoboeren ontvangen maar 7% van de prijs die de consument in de winkel betaalt. De handelaar ontvangt 14%, het chocolademerk 35% en de supermarkt maar liefst 44%.
Verborgen kosten voor maatschappij en planeet
Niet alleen de cacao-, bananen- en koffieboeren hebben last van deze oneerlijke verdeling, ook de maatschappij en de planeet lijden eronder. Want niet alle kosten zijn bij de prijs inbegrepen omdat er veel verborgen kosten zijn.
De meeste cacaoboeren verdienen geen leefbaar inkomen. In Ivoorkust, het grootste cacao-producerende land ter wereld, leeft driekwart van de boeren in armoede. Bovendien vervuilen bestrijdingsmiddelen de bodem en het water en wordt bos gekapt voor de teelt van cacao en andere gewassen. True Price, expert in het berekenen van maatschappelijke kosten, heeft de totale verborgen kosten van een reep pure chocolade (150 gram, 68% cacao) berekend. Terwijl de consument maar €1,35 betaalt, zijn de verborgen kosten voor de planeet 34 eurocent en de sociale kosten voor de maatschappij €1,19. Ook voor koffie en bananen zijn er hoge verborgen maatschappelijke kosten.
Gedeelde verantwoordelijkheid
Solidaridad vindt een eerlijke verdeling van de prijs en het wegnemen van verborgen kosten een gedeelde verantwoordelijkheid van alle partijen in de keten. Heske Verburg, directeur van Solidaridad: “Wij willen winst voor iedereen, ook voor de boer!”Consumenten kunnen in de Goedkoopste Winkel van Nederland en vanaf 29 november via solidaridad.nl/verdeeldeprijs, zelf de prijs naar eigen inzicht verdelen. Hoe Nederland denkt over het verdelen van de prijs, wordt half december bekend gemaakt.