Een idee, een schets en uiteindelijk iets opbouwen vanuit het onderbuikgevoel; Soilmates heeft het voor elkaar gekregen. De door Dave, Sander en Jasmijn opgerichte start-up is het resultaat geworden van drie wensen, drie verlangens en drie missies. Door de introductie van de Healthy Oil, zorgt Soilmates er nu voor dat de 20% avocado’s die dagelijks worden afgekeurd, een nieuw leven krijgen. Ook kan de echte keukenliefhebber nu eindelijk weer met hoge temperaturen koken zonder dat dat de voedingsstoffen verdwijnen, en kunnen we vertrouwen op een bedrijf dat échte gezonde olie maakt met dank aan zijn transparantie. Voor Soilmates was de komst van COVID-19 geen probleem. Tijdens de lockdown hebben ze hun idee en product gepitcht in de woonkamer en met een telefoon opgenomen. De naam is ontstaan door het woord soil, wat aarde betekend. Soilmates staat voor alle mensen die de waarde van de aarde inzien en hierbij een bepaalde verbondenheid voelen. Op een originele manier werd het kistje met het bericht en een fles naar retailers en media gestuurd, en al snel was het raak. Via Picnic konden de eerste flessen thuisbezorgd worden, maar niet veel later wist Soilmates ook een plekje te bemachtigen in alle Albert Heijn filialen. Een grote droom is alvast uitgekomen, maar voor Soilmates is dit slechts het begin.    

De droom

‘Soilmates’; het resultaat wanneer je drie geniale koppen samenbrengt. Het bedrijf is opgestart door Dave, Sander en Jasmijn met alle drie verschillende dromen en wensen die elkaar perfect wisten aan te vullen. Vanuit Dave was het startpunt het moment dat hij zijn eerste stap zette in de Nederlandse distributie haven. 20% van alle avocado’s werden afgekeurd en bestempeld met categorie 2, en met een grote voorliefde voor avocado’s is dat het laatst wat je wilt zien. Sander daarentegen, ook wel bekend als de Gastroman of Wokewokkerblogger, liep vooral aan tegen het feit dat natuurlijke olie’s in zijn keuken een enorme geurwolk achterlieten. De meeste natuurlijke olie’s bestaan namelijk uit ongezonde, verzadigde vetten, wat een enorme overheersende smaak en geur veroorzaakt wanneer het in contact komt met hitte. En als laatst de merken fanaat Jasmijn, het brein achter consumentenmerken als VanMoof fietsen en Miskeen Streetwear. Haar doel is om de wereld te laten zien hoe gemakkelijk je tot écht gezond eten komt. En met écht snauwt ze ook naar verschillende bedrijven die met een fantastisch marketingteam zichzelf als duurzaam of gezond bestempelen terwijl dat niet het geval is. Met een groot afkeer naar marketingmisbruik, health- en green washing, begint ook Jasmijn haar strijd.

Het concept

De Healthy Oil van Soilmates is niet de enige avocado olie die je op de markt kunt vinden. Andere bedrijven maken echter gebruik van premium kwaliteit avocado’s, en dat is het punt waar Soilmates zich weet te onderscheiden. “Waar zij troep ziet, zien wij treasures. Zeggen zij afval? Zeggen wij olie!” Op het moment dat de groep erachter kwam dat avocado olie de enige olie is die op zo’n hoog vuur verhit kan worden, was het kassa.” Het is een win-win situatie voor de lelijke avocado’s en voor iedereen die graag op makkelijke manier gezond eet.”

Logischerwijs loopt niet elke startup vlekkeloos, ook Soilmates kwam al snel tegen productieproblemen aan in het begin. De groep heeft met de hand 6000 flessen gelabeld met een etiket dat zich niet perfect om de fles wist te wikkelen. Er zitten bellen onder, ze kreukelen en zitten scheef. Maar voor de Soilmates is dat geen probleem; net als onze geredde, lelijke avocado’s zijn ook onze flessen perfect van binnen en iets minder perfect van buiten.

De missie is simpel: gezonde wereld, gezonde mensen. De naam Soilmates is te verdelen in twee delen. Soil oftwel aarde, is de kern van onze aarde. Mensen lijken de waarde van aarde te zijn vergeten. Ze weten niet meer hoe aarde aanvoelt, maar er zijn mensen die dit gevoel nog wel erkennen. Dat zijn onze Soilmates. Met deze naam willen ze een verbondenheid creëren tussen alle consumenten, producenten, boeren en de hele mensheid.

Dave, Sander en Jasmijn zijn erg nuchter en zien het Soilmates niet als bedrijf maar als een groep mensen met een missie. Het is vooral belangrijk dat de Healthy Oil niet wordt gezien als avocado olie of food-trend-hopping maar als gezonde olie met een neutrale milde smaak.

De wereld in

De Bottle of Benefits kwam niet zomaar de winkel in. Waar de meeste bedrijven hun verhaal langs bedrijven moet pitchen, heeft deze groep mensen tijdens de Corona lockdown gewoon simpelweg een video vanuit de huiskamer opgenomen. Werk dat is gebaseerd op een onderbuikgevoel, gaat dat wel goed? Tussen de planten in en met een normale telefoon, werd de video opgenomen. Op een originele manier ontvingen bedrijven, bekendheden en de media het bericht in een kistje met aarde. Hierin waren een fles, een kaart en handschoenen te vinden. De ultieme test: als je gaat graven ZONDER handschoenen, lekker met je handen in de aarde, dan ben je een echte Soilmate! De eerste retailer die aanklopte was Picnic, maar al snel werd het ook meteen opgepakt door bijvoorbeeld Anna Nooshin, de Linda, NU.nl en de telegraaf: the word is out!

Het volgende doel is om de aandacht te krijgen van de grote supermarktketen Albert Heijn. Ondertussen staat in De Telegraaf een quote van Jasmijn “Albert Heijn heeft nog niet gebeld. Gek want onze olie maakt gezonder eten eenvoudiger, dat wil toch iedereen? ”, en al snel is het raak. De eerste order van Albert Heijn. Niet voor een aantal ketens, maar voor allemaal! Binnen korte tijd heeft Soilmates de productie flink moeten verhogen en een nieuwe medewerker, Mishka, moeten inwerken.

Het feit dat Soilmates nu in de Albert Heijn terecht is gekomen, is de bonus na al het harde werken. Maar dat is nog lang niet het einde. Sterker nog, dit is het begin. Iets wat onmogelijk leek voor Soilmates, is werkelijkheid geworden. Met slechts een idee, een schets, en groot risico is het de start-up gelukt om met hun grote dromen in 80 dagen in 800 winkels te liggen.