Om het belang van Fairtrade producten onder de aandacht te brengen riep Stichting Max Havelaar bedrijven op om een originele Fairtrade activiteit op het werk te organiseren. Aan deze oproep is flink gehoor gegeven. Op ruim 3300 bedrijfslocaties vinden deze week activiteiten plaats, uiteenlopend van een ontbijt, lunch tot quiz waarbij Fairtrade producten centraal staan.

Fairtrade op het werk
Een vakjury, bestaande uit Willem Lageweg (directeur MVO Nederland), Jan Jaap Heij (hoofdredacteur de Pers), Marlies Filibri (hoofd maatschappelijk verantwoord ondernemen, Oxfam Novib), Martine Zuil (hoofdredacteur Misset Catering) en Sjoera Dikkers (Tweede Kamerlid), beoordeelde de inzendingen op basis van de volgende criteria: originaliteit, aantal gebruikte Fairtrade producten en de bijdrage aan bewustwording onder werknemers. De winnaars blonken uit binnen deze criteria. Bij 800 bedrijfsrestaurants van Sodexo kunnen gasten zelf hun Fairtrade menu samenstellen met behulp van receptkaartjes. Hoppe, bekend van het koffiekoekje, bakte vanmiddag wel een hele bijzondere koek met Fairtrade ingrediënten. Samen met studenten van de bakkersopleiding van het Midden Brabant College deed de fabrikant een aanval op het wereldrecord ‘Grootste Fairtrade Cream Cookie’. Een succesvolle poging, want met een afmeting van 101cm x 70cm werd een nieuw wereldrecord gevestigd.

Gouden Dienblad 2011
Het ‘Gouden Dienblad’ werd voor het tweede jaar uitgereikt. “Deze eervolle onderscheiding geeft aan dat bedrijven duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Dat begint in de eigen organisatie, onder andere met het serveren van Fairtrade producten op het werk”, aldus Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar.