In zijn boek Good business beschrijft Markward van der Mieden wat bedrijven goed kunnen doen om het goed te doen. Van der Mieden: ‘Groen en sociaal ondernemen is relatief nieuw, dus er zijn nog duizend-en-een kansen voor bedrijven om het “gat in de maatschappij” te vinden. Maar alleen maatschappelijke vooruitgang realiseren houdt geen enkel bedrijf vol. Je moet ook winst genereren om blijvend een positieve impact te maken.’ Met ‘de groeipropeller’ biedt Van der Mieden daarom een praktische aanpak om uit te groeien tot een sterk en betekenisvol merk.
Sociale en milieuvriendelijke bedrijven zijn steeds vaker succesvol. De vraag naar verantwoorde producten is inmiddels groot genoeg om winstgevend te opereren. Je kunt het goed doen, door goed te doen.
Tony’s Chocolonely is met zijn slaafvrije chocolade de grootste chocoladefabrikant van Nederland geworden. Tesla bestaat nog maar net, maar het is op basis van marktwaarde nu al de vierde automaker in de wereld. Bedrijven die mensen en het milieu een warm hart toedragen, doen het beter dan ooit. Geen wonder, zegt Markward van der Mieden, auteur van het boek Good business: ‘Mensen die thuis het afval scheiden en hun best doen om gezonder te leven, willen dat de bedrijven waar ze hun geld aan uitgeven ook verantwoorde producten en diensten leveren.’
Je kunt het je niet veroorloven om achter te blijven
Het boek van Van der Mieden bevat talloze voorbeelden van bedrijven die heel succesvol zijn door goed te doen. Vormen deze koplopers een bedreiging voor traditionele bedrijven? Van der Mieden: ‘Absoluut. Sla de krant maar open: het verzet tegen de plofkip, landbouwgif en kinderarbeid is groter dan ooit. Studenten verkiezen Tesla boven Shell als favoriete werkgever. Nog even, en je kunt het jezelf als onderneming niet meer veroorloven om achter te blijven.’
Goed doen betekent voor veel ondernemingen een grote omslag, maar per saldo is het slechts een kwestie van overtuiging en creativiteit, vindt Van der Mieden: ‘Als je wilt, dan kan het. Neem De Verspillingsfabriek, dat verspilde groenten redt en er soep en sauzen van maakt. Dat zouden de grote voedingsmidddelenfabrikanten ook kunnen doen. Of neem het Duitse Auticon, een IT-bedrijf dat alleen autisten in dienst heeft. Multinationals kunnen niet van de ene op de andere dag hun beleid omgooien, maar ze kunnen allemaal kleine stappen in de goede richting zetten.’