Een pop-up store van 125m2 met bijna 30 slow fashion merken, initiatieven en conscious gifts, is vanaf vandaag tot en met 12 januari te vinden in de Kalverstraat, nummer 199 – naast de La Place.
Het pop-up store concept is ontwikkeld door SF/Collective in samenwerking met de gemeente Amsterdam en de BIZ Kalverstraat (ondernemers en pandeigenaren uit de Kalverstraat en Heiligeweg). Een concept – dus géén eenmalig initiatief, omdat de pop-up store een terugkerend en herkenbaar fenomeen moet worden in de stad.
De pop-up store wordt officieel om 16:00 geopend door Amélie Strens (D66), voorzitter dagelijks bestuur Amsterdam Centrum, Kiki Boreel (Dutch Climate Ambassador for the Future, duurzame mode-activist en model) en Tineke van Alphen (voorzitter BIZ Kalverstraat). Na de opening volgt een panel talk met Marieke Eyskoot (sustainable lifestyle expert), Sara Dubbeldam (mode-activiste en won o.a. een zaak tegen Primark) en Amélie Strens (D66).
In de pop-up vind je vandaag geen korting op producten, wel kan je tussen 13:00-18:00 kosteloos je kleding laten repareren en al voor 5,50 euro kan je een workshop volgen, zoals je kleding upcyclen door deze met plantaardige reststromen te verven (13:00-14:30) of maak van een oude broek een tas – een workshop die ook geschikt is voor kinderen (14:45-16:00).
Meer zichtbaarheid slow fashion, minder leegstand in de winkelstraat
Het pop-up store concept heeft enerzijds als doel impactondernemingen binnen de mode meer zichtbaarheid te geven, anderzijds wil zij leegstand in de winkelstraten tegengaan.
Er staan namelijk regelmatig – vaak casco – winkelpanden op A-locaties in Amsterdam leeg. Wanneer blijkt dat deze tijdelijk verhuurd kunnen worden, is dat vaak last minute. Wil je van zo’n casco pand een aantrekkelijke pop-up store maken voor slow fashion merken en initiatieven, dan dient zo’n pand nog volledig getransformeerd te worden. Vaak is dit te kort dag, de investering te hoog of de kennis en het netwerk ontbreken om deze transformatie te realiseren. Zonde, want zowel SF/Collective als de gemeente Amsterdam, zouden graag zien dat op deze A-locaties impactondernemingen meer zichtbaar zijn.
Tegelijkertijd heeft iedereen baat bij winkelstraten waar zo min mogelijk panden leeg staan. De BIZ Kalverstraat zet zich dan ook in voor een kwalitatieve winkelervaring voor de bezoeker aan het gebied. Door het ondersteunen van de pop-up store, wil zij laten zien dat ondanks de aanwezigheid van de bekende fast fashion ketens, een unieke en duurzame (shop)ervaring ook onderdeel kan zijn van de Kalverstraat.
Terugkerend pop-up concept
Het gehele concept, dus het ontwerp van de pop-up store, vrijwel de gehele inventaris die nu in de Kalverstraat staat, én de Pop-up store Toolkit – welke volledig wordt ontwikkeld door SF/Collective, wordt na 12 januari bewaard en opgeslagen door de gemeente Amsterdam. Elke impactonderneming binnen de mode, kan voor een volgende pop-up store gebruikmaken van dit concept. Op deze manier kunnen er in leegstaande winkelpanden, tegen lage kosten én op korte termijn, professionele pop-up stores op Amsterdamse A-locaties gerealiseerd worden voor én met impact ondernemers.
Daarnaast waarborgt het pop-up store concept de continuering van de Wear for Life campagne die de gemeente Amsterdam september dit jaar lanceerde en eindigde op 20 oktober. Elke pop-up store binnen dit concept draagt namelijk Wear for Life in de naam: Wear for Life X [de naam van de impactonderneming] die de pop-up store organiseert. Nu is dat dus Wear for Life X SF/Collective.
Meer dan alleen een ‘shop’
Naast de wens van de gemeente Wear for Life te verweven in het pop-up concept, heeft SF/Collective grote vrijheid gekregen om haar eigen visie op de mode- en lifestyle retail neer te zetten.
Voor een inspirerende winkelbeleving die voor de bezoeker aantrekkelijk oogt, heeft SF/Collective de samenwerking gezocht met The Brandscape Agency en Muuble, specialisten op het realiseren van fysieke belevingen en retail inrichting. Met beperkt budget, maar zeer veel creativiteit, is het gelukt om binnen twee maanden in een kaal en onafgewerkt casco pand, een aantrekkelijk ogende ruimte neer te zetten.
Inhoudelijk gelooft SF/Collective dat de toekomst van de mode-industrie over veel meer gaat dan kleding (ver)kopen. Met name fysieke winkels kunnen een space zijn waar mensen samenkomen (sociaal) én waar het verlengen van de levensduur centraal staat (circulair).
De sf/collective pop-up store is dan ook een retail space waar je kleding kunt kopen – nieuw, upcycled en tweedehands, maar ook kleding kunt huren, inleveren, workshops kunt volgen en events kunt organiseren. Wanneer de event- en workshopruimte niet wordt gebruikt, is deze beschikbaar voor iedereen die affiniteit heeft met mode en duurzaamheid en een inspirerende plek zoekt om te werken. Dit kan aan de grote tafel. Koffie, thee en wat lekkers staan klaar. Op deze manier wil SF/Collective de pop-up store aan de Kalverstraat niet alleen een store, maar ook écht een ontmoetingsplaats laten zijn.
Credit: Foto via The Brandscape Agency