Onder label Red dat door popster Bono gelanceerd is worden kleding, elektronica en diensten verkocht. Het Engelse merk GAP produceert de kleding. RED gebruikt een gedeelte van de winst om AIDS in Afrika te bestrijden. Het geld dat RED schenkt aan het Global Fund to fight AIDS, Tubercolosis and Malaria wordt nu deels verdiend door de lonen van arbeiders laag te houden.
Lage lonen behoren tot de grootste problemen in de kledingindustrie. De fabriek in Lesotho die RED-kleding produceert vormt hier geen uitzondering op. De uitbetaalde lonen liggen op het wettelijk minimum of net erboven, zodat de arbeiders moeite hebben om rond te komen. Ze zien zich genoodzaakt om een voorschot te vragen op hun vertrekpremie die als pensioen moet dienen bij het verlaten van de fabriek. Een arbeider verklaart in het rapport: “Ik moest geld lenen om de school van mijn kind te kunnen betalen. Onze salarissen zijn zo laag, we kunnen onze problemen niet oplossen.”
Problemen als langdurig gedwongen overwerk, onderbetaling en het met geweld verhinderen van vakbondsvorming komen in de kledingindustrie over de gehele wereld veelvuldig voor. De omstandigheden waaronder de kleding voor RED wordt gemaakt verschillen niet wezenlijk van de overige producten die GAP op de markt brengt. Het beleid van GAP ten aanzien van de arbeidsomstandigheden is overigens relatief vooruitstrevend. GAP is bijvoorbeeld aangesloten bij het Ethical Trading Initiative (ETI) en er is een programma voor fabrieksinspecties opgezet. Dit heeft echter nog niet tot een daadwerkelijke verbetering van de arbeidsomstandigheden geleid. De GAP-producten kunnen daarom nog niet ethisch verantwoord genoemd worden.
Onderzoekster Esther de Haan van SOMO: “Je zou mogen verwachten dat het label van Bono een voorbeeld geeft van hoe het beter kan. Maar door de arbeiders van RED zo slecht te betalen schept het bestrijden van AIDS ook armoede. Dat kan geen model voor een duurzame oplossing zijn. Zo krijgt Afrika toch weer zelf de rekening gepresenteerd.”
RED pretendeert overigens niet dat het ethisch verantwoorde producten op de markt brengt, maar noemt zichzelf een ‘business model’. Volgens RED werd tot nu toe 45,5 miljoen dollar in het Global Fund to fight AIDS, Tubercolosis and Malaria gestort.