In deze aflevering van de podcastserie ‘PIP’ is hoofddocent duurzame marketing van de Hogeschool van Amsterdam, Sjoukje Goldman, te gast. Ze werkt samen met het Centre for Economic Transformation en doet onderzoek naar duurzame marketing, true pricing en CO2 bewust consumeren.
Lokaal geproduceerd en -verkocht, door Sjoukje ,,Van de grond tot de mond” genoemd. Is naar aanleiding van één van de onderzoeken van de docent aan de HvA, de meest positief ervaren duurzaamheidsclaim bij consumenten: ,,Mensen hebben daar de grootste voorkeur voor, omdat we snappen wat het duurzaam maakt, en omdat -het idee dat je geld naar bijvoorbeeld de lokale boer gaat- beter besteed voelt dan iemand waar je helemaal geen relatie mee hebt.”
‘Huren in plaats van kopen’ is de slechtst-ontvangen uit hetzelfde onderzoek van Goldman: ,,We zijn gewend aan het feit dat we eigenaar zijn van wat we gebruiken, wat zo’n huurconstructie een beetje onwennig maakt. Daarnaast gaan mensen rekenen en lijkt het een stuk duurder om te huren dan te kopen, maar toch is er iets belangrijks wat vaak vergeten wordt: De onderhoudskosten zijn vaak niet meer van jou als je iets huurt. Als er iets is met je wasmachine dan moet er iemand langskomen. Het idee achter huren in plaats van kopen is dat de verhuurder veel meer zou moeten kunnen met een teruggebrachte (of uit-gehuurde) wasmachine als het gaat om duurzaamheid dan een huishouden” (die hem uiteindelijk naar de stort brengt).
Marketing als duurzaamheidsaanjager
,,Ik werk natuurlijk in de marketing vanuit de overtuiging dat we hier iets mee kunnen, maar er zijn natuurlijk ook heel veel bedrijven die duurzaamheid gebruiken om de winst te vergroten”, zegt Sjoukje over de aandacht voor duurzaamheid in de marketingwereld.
,,Vanuit de branche wordt er wel aan gewerkt, maarja… Het ene bedrijf heeft natuurlijk een groter marketingbudget dan de ander. En als je het slim speelt, dan kan je het ook gebruiken om meer winst te maken”, is één van de conclusies van de docent van de HvA.