Speciaalzaak Simon Lévelt heeft een belangrijk duurzaamheidsdoel behaald: sinds afgelopen maand is al hun koffie ‘Climate Neutral Certified’. Dit klimaatneutrale keurmerk garandeert dat een organisatie alle mogelijke maatregelen neemt om CO2-uitstoot te verminderen en de rest te compenseren. De stip op de horizon is daarbij zero emission in 2050. De focus op het beste voor mens en natuur zit in het DNA van de speciaalzaak; al jaren wordt er in samenwerking met boeren gewerkt aan een 100% biologisch koffie- en thee-assortiment. Ze kunnen ondertussen bijna het gehele assortiment 100% biologisch noemen.
Simon Lévelt neemt zijn verantwoordelijkheid voor de negatieve klimaatimpact van de koffieketen serieus. Terecht zou je kunnen zeggen, nu Nederlanders met een gemiddelde van 8,3 kilo koffie per jaar ’s werelds grootste koffiedrinkers zijn.* De impact van koffie schuilt in de CO2-uitstoot die gepaard gaat bij het transport en de productie. Daarnaast heeft er de afgelopen twintig jaar veel boskap plaatsgevonden ten behoeve van koffieplantages. Door deze uitstoot over de gehele keten in kaart te brengen, stevig te reduceren en alle rest te compenseren mag Simon Lévelt vanaf deze maand al zijn koffie klimaatneutraal bestempelen. De koffie van het Nederlandse koffie- en theelabel is officieel gecertificeerd door een onafhankelijke instantie voor de Climate Neutral Standard en draagt voortaan het ‘Climate Neutral Certified’-keurmerk. Dit is een belangrijke stap voor het bedrijf, dat elke en alle volgende generaties premium kwaliteit biologische koffie wil bieden.
De ingrediënten van het keurmerk
De certificering ging niet over één nacht ijs. Om het klimaatneutrale keurmerk te bemachtigen moet een organisatie inzicht hebben in de CO2-uitstoot over de gehele keten en doelgericht reduceren en compenseren. Voor koffie betekent dat inzicht in alle stappen van koffieplant, -boon en boer tot transport en verpakking. Bert Jongsma, directeur van Simon Lévelt: “We zijn intensief bezig geweest om het keurmerk, deze bekroning, in ontvangst te mogen nemen.” Het bedrijf begon bij het in kaart brengen van de volledige CO2-footprint van hun koffieketen. Op basis hiervan is een reductieplan met een lokale aanpak opgesteld: van verduurzamingsprojecten van landbouw in het land van oorsprong tot een energiezuinig koffierooster in de branderij in Haarlem. Als derde stap zijn CO2-certificaten aangekocht tot en met 2023 om de rest van de verwachte footprint te compenseren.
Stappenplan Simon Lévelt Climate Neutral Certified-keurmerk1. CO2-voetafdruk Met behulp van een geverifieerde rekenmodule is de volledige cradle-to-shelf CO2-voetafdruk van Simon Lévelt koffieketen in kaart gebracht. Dit betekent dat de totale milieubelasting voor de koffie is berekend vanaf de plantage tot en met een verpakt product in de winkel. 2. Reductie Op basis van de in kaart gebrachte CO2-voetafdruk is een reductieplan opgesteld. Dit komt neer op 25% vermindering van greenhouse gas-uitstoot in 2030. Het plan heeft een lokale focus en omhelst bijvoorbeeld projecten zoals schaduwbeplanting op plantages in het land van oorsprong en het gebruik van een energiezuinige koffierooster in de Nederlandse branderij. 3. Compensatie Als laatste stap heeft Simon Lévelt voor de komende drie jaar afspraken gemaakt met compensatiepartners. Dat zijn door Climate Neutral Group geselecteerde partners zoals Foresty herbebossings- initiatieven van REDD en Cookstove-projecten volgens de Gold Standard. Deze partners voeren CO2-verlagende projecten uit in de landen waar Simon Lévelt koffie inkoopt. |
Duurzaam to the boon..
Het keurmerk is niet het enige wat Simon Lévelt bezighoudt op het gebied van duurzaamheid. Afgelopen jaar sloten ze af met een 80% biologisch assortiment koffie en thee. “Dit is een uitdaging, omdat het proces voor de teler om helemaal biologisch te worden zo’n drie jaar duurt. Je kan niet van de een op de andere dag al jekoffie- of theeplanten biologisch telen, daar gaat tijd overheen, boeren moeten de duurzame teeltmethodes onder de knie krijgen. Daar ondersteunen wij onze boeren bij,” aldus Jongsma. De directeur is vastberaden om de 100% te bereiken. “De uitdagingen zijn groot. We willen het voortrouw nemen en vanuit onze ervaring en expertise een bijdrage leveren aan een wereld die schoner is, meer biodiversiteit herbergt en waar werk altijd en overal eerlijk beloond wordt. We blijven onderzoeken, en experimenteren.”
De ruim 40 koffie- en theespeciaalzaken in Nederland en België worden ook gestimuleerd om duurzaam te ondernemen en bijvoorbeeld verpakkingsvrij winkelen aan te moedigen. Vorig jaar is de herbruikbare, katoenen koffiezak geïntroduceerd waar een halve kilo bonen in past. Consumenten mogen ook een eigen blik of pot waar koffie of thee in kan, meenemen. Zo probeert Simon Lévelt op alle vlakken belangrijke positieve impact teweeg te brengen en de planeet beter door te geven aan volgende generaties.