In een interview met De Telegraaf vertelt Simon Braaksma, Senior Director Sustainability bij Philips, over het belang van de nieuwe Europese regelgeving op het gebied van niet-financiële verslaggeving waardoor de duurzaamheidsprestaties van bedrijven transparant worden gemaakt.

“Tot nu toe waren er geen echte standaarden en kon een bedrijf best veel kon roepen over zijn duurzaamheidsprestaties. Als er één zei ’Ik ben groen’, en zijn buurman harder riep dat hij nóg groener was, dan werd dat vaak maar aangenomen. De kwaliteit van de rapportage wordt vanaf nu gewaarborgd door de verplichte audit door de accountant”, aldus Simon.

Vergelijkbaarheid tussen bedrijven kernpunt CSRD

De Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht grote bedrijven jaarlijks op gestandaardiseerde wijze te rapporteren over hun prestaties op het gebied van milieu en maatschappelijke impact. Behalve CO2-uitstoot, gaan de regels over zaken als biodiversiteit, circulaire productie, inclusiviteit, het betalen van leefbaar loon en rapportage over duurzaamheidsstrategieën.

Simon schreef namens de Nederlandse bedrijven en accountantssector mee aan het advies waarmee de standaarden voor CSRD zijn vastgesteld.

“De transparantie die CSRD oplevert, zorgt ervoor dat een bedrijf kan worden aangesproken op de prestaties op het gebied van milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als je niet reguleert, gebeurt er gewoon te weinig. De wereld heeft een beperkt CO2-budget beschikbaar, en daar wordt elk jaar een flinke hap uit genomen. Daardoor komt niet terugdraaibare klimaatverandering steeds dichterbij en daar maak ik me enorme zorgen over.”

Verantwoord en duurzaam zakendoen

Philips zet zich al jarenlang in voor een volledig geïntegreerde benadering van verantwoord en duurzaam zakendoen. Als gezondheidstechnologiebedrijf heeft het een ambitieus doel: het leven van 2,5 miljard mensen per jaar verbeteren tegen 2030.

“Er is een duidelijk verband tussen menselijke gezondheid en duurzaamheid. Philips is sinds 2020 al wereldwijd CO2-neutraal. Daarnaast hebben we onszelf hoge doelen gesteld, zoals: het verminderen van de CO2-uitstoot in onze hele waardeketen in lijn met een scenario van 1,5°C opwarming van de aarde. Dat we 25% van onze inkomsten behalen uit producten, diensten en oplossingen die bijdragen aan circulariteit. En via ons programma voor de ontwikkeling van toeleveranciers zullen we tegen 2025 het leven van 1.000.000 werknemers in onze toeleveringsketen verbeteren.”

Met de komst van de CSRD worden de duurzaamheidsrapportages van bedrijven naar een hoger niveau getild. De verwachting is dat de vergelijkbaarheid tussen bedrijven hiermee wordt verbeterd.

Lees hier het hele interview.