Elk jaar belandt acht miljoen ton plastic in de oceaan, waardoor een miljoen zeevogels worden gedood en 700 soorten zeedieren met uitsterven worden bedreigd. Plasticvervuiling is een van de meest urgente milieuproblemen geworden en consumenten zijn steeds kritischer over de verpakking van de producten die ze kopen. Signify, de wereldleider in verlichting, streeft actief naar een vermindering van de milieu-impact van zijn producten. Als onderdeel van zijn verpakkingsbeleid gebruikt Signify al 80% gerecycleerd papier voor zijn verpakkingen en zal het bedrijf in 2021 beginnen met het geleidelijk verwijderen van alle kunststoffen uit verpakkingen van consumentenproducten.
Door het gebruik van plastic voor de verpakking van consumentenproducten geleidelijk af te bouwen, zal Signify het gebruik van meer dan 2,5 miljoen kilo plastic per jaar vermijden. Dit komt overeen met 125 miljoen PET-flessen die op een rij een keten van 8.000 kilometer zouden vormen – ongeveer de afstand van Tromsø in het noorden van Noorwegen, tot Gibraltar op het zuidelijke punt van het Iberisch schiereiland, en terug. Bovendien zijn onze nieuwe verpakkingen kleiner, waardoor er minder emissies zijn vanwege transport en vanwege gebruikte materialen van zowat 6.000 ton per jaar – wat overeenkomt met de hoeveelheid CO2 die 270.000 volgroeide bomen in een jaar kunnen opnemen.
“Plastic afval heeft een zeer negatieve impact op onze planeet en haar biodiversiteit en we hebben besloten om het voortouw te nemen en te kiezen voor plasticvrije alternatieven. Dat is de juiste keuze en beantwoordt aan de toenemende verwachtingen van onze klanten“, zegt Eric Rondolat, CEO van Signify. “Ik kijk uit naar het moment waarop we kunnen aankondigen dat we geen plastic meer gebruiken in onze verpakkingen.”
Het verpakkingsbeleid van Signify vereist gemiddeld al dat alle verpakkingen meer dan 80% gerecycled papier bevatten en de primaire materialen moeten afkomstig zijn van gecertificeerde hernieuwbare bronnen. Wanneer papier als materiaal niet toepasbaar is, kijkt Signify uit naar andere alternatieven die niet van kunststof zijn. Signify is al begonnen met de afbouw van plastic door het verwijderen van de veelgebruikte plastic inlegdelen in de verpakking van Philips Hue lampen.
Daarnaast heeft Signify gekozen voor papierschuim om de onlangs gelanceerde Philips Hue Play HDMI Sync Box te verpakken. Het vervangen van blisterverpakkingen door papieren doosjes zal geleidelijk worden doorgevoerd in ons productassortiment en in de verschillende regio’s, te beginnen met de LED-lampen in Europa in het derde kwartaal van 2020, en in de rest van de wereld vanaf begin 2021.
Signify is al begonnen met het vervangen van de plastic blisterverpakking voor zijn LED-lampen door papieren materialen in de regio van de Stille Oceaan, waar de overstap zeer positief werd onthaald en resulteerde in een stijging van de verkoop.
“Toen we onze verpakkingen in de regio van de Stille Oceaan vervingen, zeiden klanten dat ze aantrekkelijker en milieuvriendelijker waren“, verklaart Rondolat. “Ik doe een beroep op andere bedrijven om samen met ons de overstap te maken en zal met plezier onze opgedane ervaringen delen.”
Het afbouwen van kunststoffen is een bijkomende manier om duurzaamheid in ons bedrijf te stimuleren en een nieuwe mijlpaal naast ons Brighter Lives, Better World duurzaamheidsprogramma. We zijn op schema om dit jaar wereldwijd CO2-neutraal te worden en hebben al in 15 van onze 19 markten CO2-neutraliteit bereikt. We werden in 2019 voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot Industry Leader in de Dow Jones Sustainability Index.