Op de BioFach in Nürnberg heeft staatssecretaris Sharon Dijksma gisteren haar steun betuigd voor de campagne Save Our Soils, die is opgezet door Nature & More – de in Nederland gevestigde internationale specialist in bio groente en fruit. Save Our Soils heeft als kernboodschap dat consumenten kunnen helpen om bodems te redden, door te kiezen voor biologische landbouw. 2015 is het Internationale VN-Jaar van de Bodem. Dijksma: “Natuurlijk eten wij ook biologisch thuis, helemaal nu we opgroeiende kinderen hebben.”
Dijksma onthulde het logo van de Save Our Soils campagne woensdagmiddag op BioFach, op dezelfde dag dat de fraaie exportcijfers van de Nederlands bio-sector bekend werden gemaakt. De export steeg in 2014 met 11% tot 928 miljoen euro. “Consumenten willen meer en meer producten met aandacht voor dierenwelzijn, natuur en milieu”, stelde de staatssecretaris vast. Ze vertelde dat ze trots is op de bio-sector, die niet alleen een sterke economische sector is maar ook de wereld een stukje mooier wil maken. “Ook met de campagne Save Our Soils loopt Nederland weer voorop.”
Volkert Engelsman, directeur van Nature & More en initiator van de Save Our Soils campagne, hielp Dijksma bij het onthullen van het logo en vatte samen waar de campagne om draait. “Ten eerste: the soil is the limit. Dat wil zeggen dat bodems de basis van ons bestaan zijn en dat we nu tegen een keiharde grens aanlopen. Ten tweede: organic is the soilution. Er is veel wetenschappelijk bewijs dat biologische landbouw zijn bodems beter verzorgd, ook al zijn er misschien meer manieren om bodems te sparen. Ten derde: become a soilmate. Iedereen kan een vriend van de bodem worden, door als consument bewuste keuzes te maken.”
Nature & More is het “trace & tell” merk van Eosta BV, innoverend marktleider in verse biologische groenten en fruit, met afzet in Europa, Noord-Amerika en Azië. De internationale campagne Save Our Soils, geïnitieerd door Nature & More, wordt gesteund door de FAO en telt meer dan 120 partners (waaronder Royal HaskoningDHV). In 2015 bestaat Eosta25 jaar. Oprichter en CEO Volkert Engelsman stond in 2014 op nr. 25 in de Trouw Duurzame Top-100.