Selecta, de specialist in FoodTech-oplossingen, presenteert EcoJoy, een service die organisaties helpt hun CO₂-uitstoot te meten, te verlagen en, indien gewenst, te compenseren. De tool biedt organisaties een praktisch hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in de ecologische impact van hun activiteiten en ondersteunt hen bij het nemen van gerichte duurzaamheidsmaatregelen.

Met EcoJoy wil Selecta bedrijven ondersteunen in hun ambities om duurzamer te worden, zonder daarbij te moeten inleveren op de kwaliteit van hun diensten. EcoJoy biedt een praktische oplossing voor organisaties die hun impact op het milieu willen verkleinen en helpt hen bij de voorbereiding op een toekomst waarin duurzaamheid een steeds belangrijkere rol speelt.

Meten en rapporteren

Selecta ontwikkelde EcoJoy in samenwerking met Climate Partner, een erkende autoriteit op het gebied van klimaatactie. De tool meet en rapporteert de CO₂-uitstoot van alle relevante facetten binnen Selecta’s dienstverlening voor de organisatie, zoals het energieverbruik van de apparatuur, het transport, de producten en het afvalbeheer. Die brede focus schept een compleet beeld van de ecologische impact van al deze processen. De gebundelde inzichten van EcoJoy stellen organisaties in staat om nauwkeurig te analyseren waar verbeteringen mogelijk zijn en om duurzame keuzes te maken op basis van objectieve data.

Via EcoJoy kunnen bedrijven een gedetailleerde analyse ontvangen van hun CO₂-voetafdruk, ondersteund door gecertificeerde rapporten. Deze rapporten geven inzicht in emissiebronnen en dragen bij aan het opstellen van realistische plannen voor emissiereductie. Voor organisaties die hun resterende uitstoot willen compenseren, biedt EcoJoy ook toegang tot duurzame projecten waarmee de CO₂-uitstoot gecompenseerd wordt.

Transparantie

Met EcoJoy speelt Selecta in op de groeiende behoefte van organisaties om transparanter en verantwoordelijker te opereren. De tool maakt duurzaamheidsinitiatieven beter meetbaar en zichtbaar in een overzichtelijk dashboard. Dat helpt bij interne strategievorming en versterkt het vertrouwen van klanten en andere belanghebbenden door middel van zichtbare resultaten.

”Met de gecertifieerde data van EcoJoy, kunnen wij onze klanten heel duidelijk maken wat de precieze CO₂-impact is van onze dienstverlening. Dankzij deze inzichten kunnen dan onderbouwde keuzes, met zichtbaar resultaat gemaakt worden”, aldus Christian Schmitz, CEO van Selecta. “EcoJoy is een onderdeel van onze bredere inspanningen om de industrie op een duurzame manier te transformeren. Of het nu gaat om ethisch geteelde koffiebonen of milieuvriendelijke verpakkingen: kwaliteit en duurzaamheid staan centraal bij alles wat we doen. Door samen te werken met gecertificeerde leveranciers en ons te houden aan strenge normen, zorgen we ervoor dat onze producten niet alleen goed smaken, maar ook een positieve bijdrage leveren.”