Natuurlijk was- en reinigingsmerk Seepje heeft een Red Dot Award in de categorie Packaging Design gewonnen voor hun verpakkingsontwerp. De jury van de internationale en toonaangevende wedstrijd beoordeelde dit jaar 8.600 aanmeldingen. De uitstraling, kwaliteit en creativiteit van de verpakking van Seepje worden door de jury geprezen. De prijzen worden op 26 oktober in Berlijn uitgereikt.
Sinds 2014 maken Melvin en Jasper van Seepje was- en reinigingsproducten op basis van schillen van de Sapindus mukorossi vrucht. Ze zagen als 21-jarige studenten dat er een natuurlijke vorm van zeep ontstaat wanneer deze ‘superschillen’ met water in aanraking komen. Ze begonnen met 4.600,- euro studiefinanciering. Onder een schonere wereld verstaan zij, naast effectieve producten, een positieve impact op mensen en het milieu.
Jasper Gabriëlse (26), mede-oprichter van Seepje: “Een verpakking creëren die omvat waar Seepje voor staat was een enorme uitdaging. Samenwerkingen met onder andere FLEX/design en Heldergroen zorgden voor het ontwerp van ons inmiddels herkenbare Seepje zeepblok. Eigenschappen zoals duurzaamheid en zachtheid stralen ervan af!”
De verpakking is gemaakt van gerecycled HDPE-plastic (97%) uit omgeving Rotterdam. Van het bruikbare plastic afval wordt een granulaat (korrelvorm) gemaakt, dat vervolgens de grondstof vormt voor de verpakking van Seepje. Doordat de wikkel gemakkelijk gescheiden kan worden van de fles, motiveert Seepje gebruikers de materialen opnieuw te recyclen. Deze fles past perfect in de missie van Seepje, dat enkel natuurlijke ingrediënten gebruikt die zorgen voor een schone én zachte was.
De producten van Seepje zijn inmiddels bij 1.600 winkels in vijf landen verkrijgbaar. Het succes van de twee jonge ondernemers werd al vaker erkend: Jasper en Melvin schitterden eerder dit jaar in de Forbes 30-under-30 Europe 2018, en in hun prijzenkast pronken al een NL Packaging Award en een zilveren Pentaward in de categorie ‘Huishouden’.