Het Masterplan imago glastuinbouw heeft de volgende doelstellingen:

* De burger beschouwt de glastuinbouw in 2012 als onmisbaar
* De consument vindt de producten van de glastuinbouw onmisbaar
* (Potentiële) werknemers, scholieren en studenten vinden de glastuinbouw een aantrekkelijke werkgever met toekomst.

MVO Onder Glas
In 2007 heeft het Productschap Tuinbouw in samenwerking met Fresq en CSR Academy het programma www.mvoonderglas.nl ontwikkeld. Via deze website is een glastuinder in staat om een jaarverslag te maken over activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen op z’n bedrijf. Het is de bedoeling dat 25 vooraanstaande bedrijven in de glastuinbouw de vragen binnen ‘MVO Onder Glas’ beantwoorden en zo de prestaties van bedrijven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen te vergelijken. De sectorcommissie bloemkwekerij steunt het initiatief met ruim 12.000 euro.

Detailhandelsprojecten
De sectorcommissie stemde tevens in met steun voor vier projecten voor de detailhandel in bloemen en planten. Hiermee was een totaalbedrag gemoeid van 445.000 euro. Het gaat om een onderzoek naar de verbetering van de professionaliteit van de ondernemers in de bloemendetailhandel. Ook internationaal worden de belangen van de branche behartigd door deelname in Europees verband. Daarnaast worden vernieuwende ontwikkelingen op het vlak van bloemsierkunst vertaald in concepten en vervolgens overgedragen aan de doelgroep. Ook kunnen de Nationale kampioenschappen bloemsierkunst weer gehouden worden in 2008 dankzij een bijdrage van het productschap.