In samenwerking met Schone Kleren Campagne heeft Rank a Brand Nederlandse kledingmerken onderzocht op hun duurzaamheidsprestaties. Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste Nederlandse merken duurzaamheid en arbeidsomstandigheden nog te weinig serieus nemen. Van een van de meest welvarende landen ter wereld mag je toch wel een grotere rol verwachten als het gaat om het garanderen van eerlijkere omstandigheden in lagelonenlanden en de bescherming van het klimaat en het milieu.

rank

De koplopers

Uit het gezamenlijke onderzoek, waarvoor ruim 100 kledingmerken in acht sectoren onder de loep zijn genomen, komt naar voren dat slechts twee merken over het algemeen goed presteren; de spijkerbroekmerken Kings of Indigo en Kuyichi. Kings of Indigo is met één punt meer dan Kuyichi de absolute koploper. Op een schaal van A (best) tot E (slechtst) behalen beide merken het B-label, wat betekent dat ze goed op weg zijn, maar er nog wel verbeterpunten zijn. Beide merken danken hun goede score aan het hebben van een behoorlijk klimaatbeleid, veelvuldig gebruik van milieuvriendelijkere materialen en het werken aan betere arbeidsomstandigheden. Dit laatste heeft mede te maken met het feit dat Kings of Indigo en Kuyichi lid zijn van de Fair Wear Foundation (FWF). Kuyichi is bovendien lid van MADE-BY. Deze organisaties zetten zich in voor betere arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijke materialen.

De achterblijvers

Twee merken, Mud Jeans en G-Star, krijgen het C-label. Deze merken, wederom spijkerbroekmerken, zijn daarmee qua duurzaamheid redelijk op weg, maar er is nog genoeg te doen. 17 Nederlandse kledingmerken eindigen met het D-label, waaronder bekende namen als Zeeman, Hema, CoolCat, Hunkemöller, WE Fashion en Bristol. Deze merken laten een begin zien in het meenemen van duurzaamheid in de bedrijfsvoering, maar er moet nog veel gebeuren. De overige kledingmerken, helaas de overgrote meerderheid van ruim 80%, blijft nog altijd steken op het E-label. Dit laagste label houdt in dat merken duurzaamheid niet of nauwelijks van belang achten en hier dus ook te weinig over communiceren. Merken in deze categorie zijn onder andere De Bijenkorf, Scapino, Gaastra, Oilily, V&D, Action en Wibra. Vanwege de slechte prestaties geven we voor merken met het E-label het advies: niet kopen!

Spijkerbroekmerken presteren het best

De prestaties van Nederlandse kledingmerken zijn dus niet bepaald om over naar huis te schrijven. Van de verschillende sectoren die zijn onderzocht, presteert de spijkerbroeksector veruit het best. De vier best presterende merken komen allen uit deze sector. Waarom dit zo is, is echter niet duidelijk. De overige sectoren, waaronder modeketens, casual kleding, kinderkleding en premium kleding, laten geen positieve uitschieters zien. De uitkomst van het onderzoek bevestigt daarmee wat Schone Kleren Campagne stelt, namelijk dat 99% van onze kleding niet volledig schoon is. Volledig schone kleding is kleding waarvoor geen mensen worden uitgebuit en waarvoor het milieu zoveel mogelijk wordt ontzien. Bij de Nederlandse kledingmerken laten hebben zelfs de best presterende merken geen volledig schone productie. Verschillende buitenlandse kledingmerken laten betere resultaten zien, dus dit zou ook voor Nederlandse merken mogelijk moeten zijn.

Vooral arbeidsomstandigheden verbeterd

Voor het onderzoek zijn drie hoofdonderwerpen bekeken; klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Opvallend is dat gemiddeld de meeste punten behaald worden bij arbeidsomstandigheden. Dit kan te maken hebben met de grote aandacht die hier de afgelopen tijd voor is geweest na de instorting van de fabriek Rana Plaza in Bangladesh. Toch lijken deze verbeteringen vooralsnog vooral te bestaan uit beleid en losse projecten. Concrete resultaten blijven nog te vaak uit. Voorbeelden van zulke resultaten zijn het uitbetalen van een leefbaar loon (een loon waarvan arbeiders realistisch rond kunnen komen en dat vaak veel hoger is dan het minimumloon dat veel kledingmerken nu nog hanteren) en grondige, onafhankelijke controles van fabrieken.