Dat kinderen worden ingezet in de productieketen van schoenen meldde Stop Kinderarbeid al eerder (juni 2012) naar aanleiding van een in haar opdracht uitgevoerd onderzoek van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO). De campagne – gecoördineerd door ontwikkelingsorganisatie Hivos – confronteerde 28 bedrijven met de bevindingen uit het onderzoeksrapport en bood hen ruim de gelegenheid om te reageren.

De bedrijven, Van Bommel, Cruijff Sports, Van Lier, Bugatti en UGGs hullen zich in een compleet stilzwijgen. Deze schoenenproducenten lieten niets van zich horen, zelfs na herhaalde verzoeken om hun zienswijze te geven. Ook hebben zij niet meegewerkt in de beginfase van het onderzoek.

Aan de andere kant zien we bedrijven zoals Timberland, Veja, Dr. Martens, Macintosh (o.a. Scapino en Manfield) en Van Haren die open en transparant zijn over hun product. Campagnecoördinator Sofie Ovaa: “Timberland, ECCO en Dr. Martens zijn koplopers op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen in leren schoenen. Juist deze bedrijven geven toe dat kinderarbeid in de keten een risico is.” Ovaa benadrukt dat de keten sterk ‘vervuild’ is en dat geen enkel bedrijf kan uitsluiten dat er aan hun product kinderhanden te pas komen. Opvallend is dat Marks & Spencer niet op de bevindingen van mogelijke kinderarbeid in hun keten reageert terwijl het bedrijf net is benoemd tot ‘duurzame retailer van het Jaar’ in Groot-Brittannië. Clarks en Bata reageerden na de deadline van 1 september en hebben aangegeven vervolgonderzoek te doen. Bugatti heeft op geen enkele wijze gereageerd en scoort op alle punten van het onderzoek onvoldoende.

Actie
Stop Kinderarbeid roept bedrijven nogmaals op tot openheid en actie om kinderarbeid uit hun productieketen te bannen. “Bedrijven hebben een gedragscode en controleren hun grote fabrieken, zoals in India. Maar dat is niet voldoende omdat kinderarbeid zich van de grote eerste toeleveringsfabrieken heeft verplaatst naar kleinere toeleveranciers verderop de keten”, aldus Ovaa. Tevens vraagt Stop Kinderarbeid consumenten deze oproep te ondersteunen. Via de online ‘Mr. Scribble-actie’ kunnen zij zien welke bedrijven slecht scoren en hen direct aanspreken op hun verantwoordelijkheid door de boodschap ‘I want childfriendly shoes’ te verspreiden via social media.

Op www.stopkinderarbeid.nl is te zien hoe consumenten verder in het geweer kunnen komen tegen
kinderarbeid.