Schiphol opent een eigen meng- en breekterrein voor het recyclen van betonpuin. Beton uit verbouwingen en onderhoud wordt op het recyclingpunt vermalen tot nieuw beton of funderingsmateriaal, in samenwerking met Heijmans en VolkerWessels Infra Schiphol. Het materiaal wordt hergebruikt in bouwprojecten op de luchthaven. Deze circulaire oplossing draagt bij aan de doelstelling van Schiphol om in 2030 een luchthaven zonder restafval te zijn.
Met het recyclingpunt sluiten we de cirkel van betonrecycling op ons eigen terrein. Bij verbouwingen en onderhoud op onze luchthaven komt jaarlijks zo’n 60.000 ton betonpuin vrij. Dat gooien we natuurlijk niet zomaar weg. We mengen, breken en vermalen het betonpuin, zodat het opnieuw kan worden gebruikt in allerlei projecten op Schiphol, zoals de vliegtuigopstelplaatsen. Het is een concrete stap richting circulariteit op de luchthaven.
Eigen meng- en breekterrein
Het recyclingpunt is twee voetbalvelden groot. Vrijgekomen betonpuin wordt er opgeslagen en gesorteerd. Het fundament van het terrein is van hergebruikt puin van Schiphol. Op het terrein wordt het betonpuin met grote breekinstallaties vermalen tot kleine brokken, waarna er met menginstallaties een gerecycled betonproduct van wordt gemaakt. Alle grote bouwpartners op de luchthaven kunnen gebruik gaan maken van de installaties op het terrein. Het terrein bevindt zich aan de Zonnekruidweg op Schiphol Noordwest, richting Badhoevedorp.
Vermindering van uitstoot
Schiphol maakt al langer gebruik van gerecycled beton. Tot voor kort werd het meeste betonpuin afgevoerd naar een breekmachine in de buurt of werd er een machine gehuurd. Door beton te verwerken en te recyclen op eigen terrein bespaart de luchthaven jaarlijks ongeveer 80.000 km aan transportkilometers en de bijbehorende CO2-uitstoot. Daarnaast draaien de eigen installaties binnenkort op elektriciteit, terwijl de installaties buiten Schiphol op diesel draaiden. Dit draagt ook bij aan de doelstelling van Schiphol om in 2030 geen emissies meer uit te stoten.
Circulair slopen op de luchthaven
Bij het slopen van oude gebouwen hergebruiken we zoveel mogelijk materiaal. Gebouwen worden stuk voor stuk uit elkaar gehaald. Zo kan veel materiaal opnieuw worden gebruikt. Architecten houden rekening met materiaal dat geschikt is voor hergebruik, om nieuwe gebouwen volgens circulaire principes te ontwerpen. Een concreet voorbeeld is een aantal kantoren en loodsen dat plaats moest maken voor de verdubbeling van het rijbaanstelsel. Bijna 70% van het vrijgekomen materiaal wordt op Schiphol zelf opnieuw gebruikt.