De Beer girls zijn jonge vrouwen in Azië die in een uniform met de kleuren van een bepaald biermerk, in dit geval Stella en Beck’s, bier aan klanten verkopen. Daar is op zich niets verkeerd mee, ware het niet dat plaatselijke biergroothandelaars die vrouwen er letterlijk toe aanzetten zich te prostitueren. In Cambodja, Vietnam en Thailand is “een biertje en een meisje” de regel. Door een biertje te kopen, voelen mannen zich gerechtvaardigd – en niemand weerhoudt hen daarvan – om een jonge vrouw “er bij te nemen”. De vrijpostigheden gaan van handtastelijkheden tot pure verkrachting. Meer dan de helft van de jonge vrouwen zou reeds het slachtoffer zijn geweest van zulke gedragingen(1).
De grote brouwerijen zijn niet rechtstreeks verantwoordelijk, maar zouden te weinig moeite doen om hun plaatselijke verdelers dergelijk gedrag te doen afzweren. In een interview nuanceert Marianne Amssoms, woordvoerster van InBev, de beschuldigingen in Pepper. Ze wijst erop dat Stella Artois en Beck’s slechts 2% van de plaatselijke biermarkt vertegenwoordigen en dat de veiligheid van die jonge vrouwen voor InBev een prioriteit is. Dat vertaalde zich in de ontwikkeling van een beleid rond vijf centrale thema’s: de verplichting voor groothandelaars om die jonge vrouwen te vervoeren naar de plaats van tewerkstelling; informatie over de risico’s van HIV/AIDS; een verbod voor de jonge vrouwen om zich in te laten met andere taken dan dewelke waarvoor ze zijn aangeworven (dat laat natuurlijk ruimte voor interpretatie); een systeem van forfaitaire vergoedingen (Ã?? 50 USD per maand) in plaats van een vergoedingsysteem op basis van quota’s, en ten slotte een evaluatie van de implementatie van deze beleidsmaatregelen bij de plaatselijke verdelers. In Pepper maakte professor Ian Lubek van de Canadese universiteit van Guelph brandhout van deze nogal vage argumenten die tot op vandaag nog geen concreet resultaat hebben opgeleverd, en vooral geen enkele druk oplegt aan de plaatselijke verdelers. In Courrier International nuanceert Anne Collet, journalist, deze uitlating en wijst ze op het succes van de informatiecampagnes bij de Beer girls. Die campagnes worden gevoerd door… Heineken. Wordt vervolgd.