De definitie van een Great Place to Work is een organisatie waar werknemers vertrouwen hebben in het management, trots zijn op wat ze doen en plezier hebben met hun collega’s. Het onderzoek bestaat uit twee onderdelen: een Trust index waarmee de mate van vertrouwen, trots en kameraadschap onder het personeel wordt gemeten. Daarnaast verkrijgt men met een Culture Audit bij het management inzicht in het beleid van de participerende organisatie. SAS scoorde op beide gebieden hoog en wist dit jaar als nieuwkomer direct een zesde plaats op de ranglijst te bereiken.
24-uurs helpdesk voor medewerkers
Het is duidelijk dat de ruim 120 Nederlandse medewerkers van SAS zich goed voelen bij de bedrijfscultuur die zorgvuldig tot stand is gebracht door CEO en oprichter Jim Goodnight. Het personeelsverloop ligt met 7 procent structureel onder het marktgemiddelde. Goodnight’s visie is: ‘Als je goed bent voor je medewerkers, dan komt dit ook hun prestaties ten goede’. SAS draagt daarom niet alleen met goede arbeidsvoorwaarden en ontwikkelingsprogramma’s zorg voor zijn medewerkers, maar biedt ook buiten de werkvloer ondersteuning. Zo hebben alle medewerkers van SAS middels het Employee Assistance Programme het nummer van een 24-uurs helpdesk die hen zowel in werk- als privékwesties over bijvoorbeeld financiën en het gezin, terzijde staat.
Trouwe en tevreden medewerkers resulteren bij SAS in een hoge productiviteit en sterke continuiteit in klantrelaties. “Ook blijft de kennis van onze medewerkers zo binnen de organisatie waarmee we veel innovatiekracht hebben opgebouwd”, vertelt HR-manager Remco Korzaan. Hij is trots op het feit dat SAS als nieuwkomer in de Great Place to Work ranglijst direct een zesde plaats inneemt. “Het is een bekroning op ons personeelsbeleid waar het welzijn van de medewerker een centrale plaats inneemt. Uiteraard heb je als werkgever niet alle factoren onder controle, maar je kunt vanuit het bedrijf wel een prettige basis bieden.”