Ruim 90% van de grootste webwinkeliers biedt nog geen groene bezorging aan haar klanten. Dat blijkt uit de Paazl Delivery Index 2019, een onderzoek naar het bezorgproces van de Twinkle100 2019 uitgevoerd door het Amsterdamse softwarebedrijf Paazl. Hoewel het merendeel van de consument bereid is te kiezen voor een duurzame bezorgoptie, zelfs als dat een langere levertijd betekent, lijken de grootste e-commerce bedrijven de balans tussen klantvriendelijkheid en duurzaam bezorgen nog niet te hebben gevonden.
Groene bezorging: nauwelijks groene bezorging bij Nederlandse topverkopers
Bij 91% van de 100 online topverkopers in Nederland is het nog niet mogelijk om als klant te kiezen voor groene bezorging. Groene bezorging wordt geboden wanneer een retailer de bestelling op de meest duurzame wijze bij de klant probeert te krijgen en hier transparant over communiceert. Ondanks het feit dat grote webwinkels zich steeds meer focussen op het aanbieden van klimaatneutraal winkelen, wordt groene bezorging nog nauwelijks aangeboden. Bij 8% van de retailers wordt de keuze voor duurzame bezorging wel geboden. Met name bij supermarkten en het online bestellen van eten en drinken, wordt deze duurzamere, en vaak goedkopere, bezorgoptie aangeboden.
Controle over eigen bezorging: 40% van de verkopers verstuurt nog niet naar een ophaalpunt
Hoewel Nederlandse bezorgdiensten flink investeren in de realisatie van meer ophaalpunten, is het bij ruim 40% van de Nederlandse online retailers niet mogelijk om de bestelling direct naar een ophaalpunt te laten sturen. Ook geeft maar de helft van de retailers bij de bestelling aan wat de verwachte levertijd is. De consument heeft hierdoor geen controle en geen duidelijke verwachting wanneer het bezorgde pakketje wordt geleverd.
Volgens Paazl is het belangrijk dat winkeliers gepersonaliseerde bezorgopties gaan aanbieden en transparant gaan communiceren met hun klanten over de impact hiervan: “Gepersonaliseerde bezorgopties zorgen voor een efficiënter bezorgproces en een positieve klantervaring: retailers hebben zo meer controle hebben over het gehele proces en zijn niet meer afhankelijk van één bezorgdienst. Bovendien kun je hierop inspelen door de klant te vertellen welke impact elke optie heeft. Door hier transparanter over te zijn, kun je meer begrip verwachten en word je als merk meer gewaardeerd”, zegt Jan-Willem Roest, CEO van Paazl.