Ook omroep Llink en National Geographic scoren redelijk. RTL geeft aan dat zij verantwoord ondernemen en dat het bedrijf actie onderneemt om CO2-uitstoot te reduceren. “Het hapert bij RTL bij de vraag of de zenders groene stroom gebruiken. Dat vertelt RTL in elk geval nog niet”, zegt Niels Oskam van Rank a Brand.
Verantwoord ondernemen
De test is een initiatief van Rank A Brand. De site houdt scores bij hoe ver bedrijven en merken zijn gevorderd met verantwoord ondernemen. Zo’n driehonderd merken worden bekeken, waaronder 150 kledingmerken.
De rankers van Rank A Brand speuren op de website van merken naar informatie over het duurzaam en verantwoord ondernemen. Via vijf vragen komen de rankers tot een eindscore. Mediabedrijven hebben nog even de tijd om duurzamer te worden. Op 11 december wordt definitief de Rank a Brand Media Award 2009 uitgereikt.
Op nul
Op de website van Dagblad De Pers is geen informatie over verantwoord ondernemen te vinden. “Dus staat de teller nog op nul”, aldus Oskam. Andere kranten als Spits, Telegraaf, NRC Handelsblad en Het Parool komen ook niet boven de nul uit. De Kampioen, Trouw en Elsevier scoren wel redelijk. Opmerkelijk genoeg bieden bladen als De Betere Wereld en Green.2 nog relatief weinig informatie over verantwoord ondernemen.