Tanaruz levert vandaag zijn eerste 3D-geprinte, 4,5 meter lange plezierjacht aan een klant. Het Rotterdamse bedrijf is de eerste Europese scheepsbouwer die het ontwerp en productie van duurzame 3D-geprinte jachten zelf beheert en op grote schaal aan particulieren wil gaan leveren. Tanaruz wil de pleziervaart innoveren en toegankelijk maken voor een jonger publiek. De 3D-geprinte Tanaruz-jachten zijn daarom niet alleen circulair, maar hebben dankzij een geautomatiseerd productieproces ook een lage kostprijs.
Een jacht kopen bij Tanaruz begint via de app. Momenteel biedt het bedrijf vier standaard modellen, variërend van 4,5 tot 10 meter in lengte. De boten zijn via de app volledig te personaliseren, van formaat en kleur van de romp en kussens tot de opbouw en nodige apparatuur. De plezierjachten worden optioneel uitgerust met elektrische motoren, accu’s en zonnepanelen.
“Traditionele jachtbouw betekent vooral veel handwerk, zeker als je afwijkt van het basismodel. Daardoor zijn plezierjachten vooral een exclusief product. Met Tanaruz willen we plezierjachten toegankelijk maken voor iedereen die een betaalbaar, maar vooral ook een duurzaam product zoekt. Onze boten worden geprint van gerecycled plastic. Ze zijn daardoor vrijwel onverwoestbaar, maar toch circulair: wil je bijvoorbeeld na gezinsuitbreiding toch een grotere boot, dan gebruiken wij je oude Tanaruz-jacht als grondstof om een nieuwe te printen,” zegt Alex Shifman, oprichter van RAW Idea, de startup achter Tanaruz.
Binnen twee dagen van bestelling tot jacht
Geen grote scheepswerf in de haven, maar in een fabriekshal in Rotterdam worden de jachten op een veertien meter lange 3D-printer geprint. Dat proces neemt twee dagen in beslag (voor het kleinste model), is volledig geautomatiseerd en kan 24 uur per dag, 7 dagen per week, doorgaan. Hierdoor wordt de kostprijs voor de Tanaruz-jachten laag gehouden. Het instapmodel kost €15.000, ongeveer de helft van de prijs voor een traditioneel plezierjacht van dezelfde grootte.
“Het meeste werk zat in het opstarten van het productieproces: van sterkteberekeningen door onze engineers tot het designen van de eerste modellen en het inregelen van de 3D-printer. Maar ook digitalisering speelt een grote rol. Wij zien dat ‘one-size-fits-all’ niet bij onze doelgroep past. Daarom begint het productieproces al bij de bestelling: de klant kan zijn plezierjacht volledig personaliseren via onze app, net zoals je tegenwoordig een auto online samenstelt. Alle verschillende opties hebben we als printopdracht klaarliggen,” zegt Shifman. “Nu we deze fase hebben geoptimaliseerd, vieren we vandaag de mijlpaal van het leveren van onze eerste productiejacht.”
Nog lagere productiekosten
Het digitale order- en productieproces zorgt in de toekomst voor veelzijdige personalisatie van de 3D-geprinte plezierjachten. Ieder persoonlijk verzoek levert een nieuw ontwerp op, dat weer aangeboden kan worden aan andere klanten. Bovendien wil Tanaruz de kostprijs nog verder omlaag brengen door de productie verder op te schroeven. Het bedrijf verwacht dit jaar tot 100 plezierjachten te printen, maar wil in 2023 meer dan 300 boten vanuit Rotterdam leveren. Op een tweede locatie wil Tanaruz daarom meer 3D-printers installeren, zodat twee printers tegelijk een boot kunnen printen en er groter dan 10 meter kan worden geproduceerd.
Tanaruz zoekt partners en investeerders om ook internationaal te kunnen groeien. Dankzij de plug-and-play oplossing kunnen kleinere scheepswerven en printshops over de hele wereld met de Rotterdamse ontwerpen aan de slag.