Rank-a-Brand nam het beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen van 170 modemerken onder de loep. Hieruit blijkt dat 50% van de onderzochte modemerken online informatie verstrekt over zaken als arbeidsomstandigheden, milieu en klimaatverandering.
De grote retailers als Hennes & Mauritz en Zara komen in het onderzoek als voorlopers uit de bus. Deze bedrijven geven een positief en helder beeld van de inspanningen die worden verricht op het gebied van mvo terwijl merken als Replay, Hugo Boss, Gucci en Prada achterblijven. De meeste merken die hoog scoren zijn aangesloten bij initiatieven als Made By en de Fair Wear Foundation.
Initiatiefnemer van Rank-a-Brand, Niels Oskam, deed het onderzoek omdat de rol van consumenten in de modesector tot nu toe onderbelicht is gebleven: “Loop door een willekeurige winkelstraat. Hoe weet je welke merken het op mvo beter doen dan andere merken? Die informatie is er simpelweg niet en consumenten hebben dus nooit echt keuze gehad.”
Rank a Brand probeert daar verandering in aan te brengen door de websites van de merken door te spitten op zoek naar informatie over mvo. Deze informatie wordt aan de hand van een vragenlijst beoordeeld op de thema’s arbeidsomstandigheden, milieu en klimaatverandering en in een totaalscore omgezet.
Gevolg is dat bedrijven doen wel aan mvo, maar dit niet op hun website vermelden laag scoren: “Een consument op zoek naar informatie zal snel de website van een merk raadplegen. Dat doen wij dus ook,” legt Oskam uit. “Als bedrijven zich niet open opstellen tegenover hun klanten, dan is dat hun eigen beslissing, maar ik denk dat die keuze steeds minder houdbaar wordt.” Volgens Oskam is de informatie die bedrijven naar buiten brengen betrouwbaar: “Bedrijven verdienen bij ons geen punten met mooie beelden en slogans, maar met concrete informatie.”
Rank-a-Brand Foundation is een internationale organisatie, gevestigd in Amsterdam.