Een derde van de elektrische rijders overweegt dit jaar nog over te stappen naar een auto op fossiele brandstof zodra de belastingvoordelen worden afgebouwd, blijkt uit onderzoek . Het kabinet moet dit als duidelijk signaal zien om de fiscale voordelen voor elektrische rijders minder snel af te bouwen en in plaats daarvan inzetten op elektrische auto’s als oplossing voor het overvolle stroomnet.

Eind 2025 vervalt de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische rijders en komt er een einde aan de korting in de bijtelling. Omdat wegenbelasting wordt berekend aan de hand van het gewicht van een auto, trekken eigenaren van elektrische auto’s aan het kortste eind.

Grote gevolgen voor auto-industrie

Vanaf 2035 is de verkoop van nieuwe auto’s die op fossiele brandstoffen als benzine en diesel rijden verboden in de Europese Unie. Nu zijn we daarmee goed op weg, maar het afschaffen van de belastingvoordelen zorgt ervoor dat we dat doel niet gaan halen. Ook doelen voor de luchtkwaliteit komen op het spel te staan. Het behalen van zulke doelen moet niet afhankelijk zijn van de politieke waan van de dag.

Als consumenten niet meer elektrisch willen rijden, heeft dat bovendien grote gevolgen voor Europese autofabrikanten. Die hebben de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in de productie van elektrische auto’s. Als ze die niet meer kunnen verkopen, stort de hele industrie in.

Slim omgaan met belastingvoordelen

In plaats van het afbouwen van belastingvoordelen moet het kabinet slim omgaan met fiscale regelingen. Er zijn bijvoorbeeld al aparte regels voor auto’s met zonnepanelen. Datzelfde kan gaan gelden voor auto’s die bidirectioneel kunnen laden. Dat houdt in dat de accu van een elektrische auto gebruikt kan worden als opslag voor energie. Zo kan bijvoorbeeld zonne-energie ook nog gebruikt worden als de zon níet schijnt.

Bidirectioneel laden is een betaalbare oplossing voor het overvolle stroomnet. Met een verzwaring van het stroomnet zijn honderden miljarden gemoeid. Het afschaffen van de wegenbelasting voor elektrische auto’s die kunnen laden én ontladen, is daarbij een schijntje.

Robin Berg, Founder & CEO We Drive Solar