Steeds meer winkeliers voeren een actief beleid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Maar door de werkwijze van onder andere de Schone Kleren Kampagne (SKK) en het verlengstuk van de SKK de Fair Wear Foundation, worden winkelbedrijven kopschuw om proactief maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
“De SKK suggereert met ondernemingen te willen samenwerken. Maar in de praktijk ‘dwingt’ SKK bedrijven om zich aan te sluiten bij de Fair Wear Foundation (FWF). Als winkelbedrijven dit vervolgens niet doen, omdat zij al een eigen Europese aanpak hebben gekozen, volgt een agressieve en zwartmakende campagne”, legt Sjoerd Veenstra uit.
De RND is verbijsterd over de houding en werkwijze van NGO’s zoals de SKK en de FWF. Problemen met arbeidsrechten of mensenrechten in de lage lonen landen worden door SKK en FWF, die beiden fors worden gesubsidieerd, geagendeerd door Nederlandse bedrijven te beschuldigen en onheus te bejegenen.
Het lijkt de RND logisch dat de overheid na vele jaren stopt met het subsidiëren van organisaties die niet willen samenwerken, amateuristisch en niet betrouwbaar zijn en geen toekomstperspectief hebben zonder € 4 miljoen overheidssubsidie.