Ben je al eens in een tender gevraagd wat je doet aan circulaire economie? Nationale en lokale overheden hebben stevige ambities om circulair in te gaan kopen. Zo wil de rijksoverheid over 10 jaar 100% circulair inkopen. Maar ook steeds meer bedrijven willen dit meenemen in hun inkoopproces. Hoe kun je er nou voor zorgen dat je de boot niet mist en reageren op deze groeiende vraag van klanten?
Tip 1: Neem het initiatief
Als ondernemer ken je als geen ander je producten en diensten. Inkopers weten vaak niet precies wat ze zoeken. Neem dus het eigen initiatief en laat zien dat je antwoorden hebt op de volgende vragen: Waar zijn de producten van gemaakt? Wie zijn uw leveranciers? Waar wordt rekening mee gehouden bij het productontwerp? Welke grondstoffen worden er gebruikt? Kunnen onderdelen worden vervangen? Wat is de levensduur van een product? Worden producten hergebruikt? Wees helder waar je kansen ziet, voor nu en voor in de toekomst.
Tip 2: Total Cost of Ownership (TCO)
Een veelgehoorde klacht bij bedrijven die een circulair product aanbieden is dat klanten uiteindelijk toch het goedkoopste niet duurzame product kiezen. Voor meerdere duurzame producten geldt dat de initiële aankoop misschien wat duurder is, maar dat het zich op termijn terugverdient. Denk bijvoorbeeld aan producten waar onderdelen makkelijk kunnen worden vervangen in plaats van het hele product weg te hoeven gooien. Dit voorkom je door er voor te zorgen dat in je eigen voorstel de alternatieven worden gepresenteerd op basis van TCO, dus inclusief onder andere kosten voor onderhoud en eventuele kosten aan het einde van de levens- of gebruikscyclus. Hiermee wordt een deel van dit probleem opgelost.
Tip 3: Product as a Service
Steeds meer producenten worden nu ook dienstverleners. Waar ze eerst de kantoormeubelen, printers of auto’s zelf leverden, leveren ze nu het gebruik ervan. Dit ‘Product as a Service’ concept wordt door steeds meer bedrijven ontwikkeld. Door eigenaar te blijven heb je onder andere beter controle over het retour proces. Zo kan na de gebruikersfase het product en onderdelen beter worden hergebruikt. Laat zien waar je nu en in de toekomst kansen ziet om nieuwe concepten te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld hiervan is Gispen, met ‘Furniture as a Service’.
Tip 4: Samen innoveren
Iedereen weet dat onze huidige economie nog ver afstaat van een circulaire economie. Hiervoor zijn radicale systeemveranderingen nodig en een nauwe samenwerking met partners in de keten. Kant en klare oplossingen zijn er voor nu in de meeste gevallen nog niet. Ook je klant weet dat. Durf hier dus open over te zijn en betrek je opdrachtgever bij het maken van een actieplan. Maak afspraken over gezamenlijke inspanningen om te komen tot een circulair business model. Er zijn verschillende modellen mogelijk. Zo kan het gaan over het vinden van circulaire input van materialen, het omschakelen van productleverancier naar dienstverlener, de levensduur van je product verlengen of het terugwinnen van grondstoffen met dezelfde grondstofwaarde. Waar het ook over gaat, geen enkel bedrijf kan alleen circulair werken, de transitie naar de circulaire economie doe je samen.
Renee van Tuyll van Serooskerken, Lead Assessor bij Stichting MVO-Register