Wat is nodig om een conventioneel bedrijf te transformeren tot een duurzaam bedrijf; een bedrijf dat succesvol kan zijn in de veranderende wereld van vandaag en morgen? Honderden, zo niet duizenden ‘deskundigen’, waaronder academici en consultants, hebben zich over deze vraag gebogen.
Velen zijn het erover eens dat een duidelijke visie nodig is op waar je met je organisatie naar toe wilt en waarom. En dat je bovendien een routekaart met acties nodig hebt om daar te komen, evenals robuuste beleidslijnen en processen op het gebied van ‘Environment, Social and Governance’ (milieu, maatschappij en bestuur: ESG), en geavanceerde IT-systemen en -data.
ESG-gerichte bedrijfscultuur
Maar er is nog een stukje van de puzzel essentieel voor het succes van je duurzame transformatie: een ESG-gerichte bedrijfscultuur. Als jouw mensen hier eenmaal op aangehaakt zijn, kan hun collectieve energie je ESG-inspanningen een enorme impuls geven en je bedrijf verder en sneller naar je duurzame transformatiedoelen brengen dan je voor mogelijk had gehouden. Staan ze er niet achter, dan loop je het risico dat je traag vordert of zelfs helemaal nergens komt.
Verenig je organisatie achter de ESG-koers
Allereerst: maak het duidelijk. Het is essentieel dat de top van je bedrijf het eens is over de strategische doelen van je duurzame transformatie en over de ambitie en omvang van de vereiste verandering. Leiderschap is essentieel bij het vormgeven van welke cultuurverandering dan ook, en dat is niet anders bij het afstemmen van de bedrijfscultuur op duurzaamheid.
Je CEO kan een centrale rol spelen bij het verenigen van het leiderschap achter de ESG-koers van het bedrijf. Het is geen toeval dat veel van de bedrijven die het best bekend staan om hun sterke ESG-vooruitgang, bedrijven zijn waar de CEO nauw betrokken is geweest bij het creëren van de richtinggevende visie.
Ten tweede: maak het bekend. Communiceer, communiceer en communiceer dan nog wat meer. Je mensen moeten weten waarom het bedrijf überhaupt aan een duurzame transformatie begint en hoe die toekomst eruitziet. Hoe zal het nieuwe, duurzame bedrijf anders zijn dan nu?
Je mensen zijn allemaal professionals met een eigen belang bij het succes van het bedrijf op de lange termijn. Het is dus belangrijk om uit te leggen hoe en waarom een duurzamer bedrijf ook een gezonder en succesvoller bedrijf is. En waarom drijfveren als nieuwe regelgeving, eisen van klanten en verschuivingen in het marktlandschap betekenen dat verandering nodig is.
De sleutel tot succes is het opbouwen van een coalitie van ESG-ambassadeurs binnen alle functies in de organisatie. Duurzame transformatie kan drastisch worden versneld als je investeert in de mensen die bereid zijn te veranderen en de capaciteit hebben om dat te doen.
Vervolgens: maak het echt. Gedurfde milieu- en maatschappelijke doelen kunnen inspirerend zijn, maar de grootse verandervisie moet vertaald worden naar de persoonlijke werkelijkheid van mensen. Bijna iedereen is voorstander van betere uitkomsten voor mensen en de planeet, maar hoe zal dat hun eigen rol in de dagelijkse praktijk beïnvloeden? Of ze nu in HR of IT, inkoop of financiën werken, hoe zal hun werk eruitzien zodra ESG in hun functie is geïntegreerd?
Investeer in de lange termijn
Dan wordt het tijd om het waar te maken. Duurzame transformatie voegt een nieuwe dimensie toe aan de manier waarop iedereen in de organisatie werkt. Vroeger waren financiële prestaties het enige dat belangrijk was. Nu worden niet-financiële of ESG-prestaties net zo belangrijk. Je moet je mensen dus de juiste kennis en vaardigheden laten ontwikkelen om op nieuwe manieren te kunnen werken. Hierbij is het ook belangrijk dat je effectieve systemen en structuren hebt om de ESG-prestaties en -vorderingen te bewaken.
Ten slotte, maak het blijvend. Duurzame transformatie is een proces met een open einde van voortdurende verbetering en iteratieve verandering. Langetermijninvesteringen in leren en ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat je veranderingen in de organisatie op termijn kunt handhaven. Het is ook belangrijk om ESG te integreren in je belonings- en incentive-systemen, zodat mensen worden beloond voor het bereiken van hun ESG-doelstellingen en om hun successen te vieren.
Benut de kracht van je bedrijfscultuur
Elke organisatie is anders en elke organisatie heeft een eigen cultuur die zich vaak in de loop van tientallen jaren heeft ontwikkeld. Sommige bedrijven hechten aan de stabiliteit van beproefde regels en processen. Andere moedigen experimenten en het nemen van risico’s aan. Sommige bevorderen concurrentie en belonen individuele uitmuntendheid. Andere leggen de nadruk op groepssucces, teamwerk en samenwerking. In sommige bedrijfsculturen zijn plezier en werkvreugde een prioriteit, terwijl andere meer de nadruk leggen op het behalen van resultaten.
Welke bedrijfscultuur er ook heerst, de kracht ervan kan worden benut om je organisatie vooruit te helpen in de duurzame transformatie. De sleutel tot succes is ervoor te zorgen dat de bedrijfscultuur centraal staat in je transformatieplannen en niet langs de zijlijn blijft staan.
Lees meer over de KPMG ESG Health Check om te zien of de huidige aanpak van je organisatie juist en actueel is.
Renée de Boo, Partner, People & Change, KPMG Nederland