Deze steun vormt het bewijs dat er volop vertrouwen is in stadsdistributie per vrachttram voor de bevoorrading en retourlogistiek van de bedrijven in de Amsterdamse binnenstad. Voor CityCargo is het wederom een grote stap vooruit; na een proef met twee trams in maart van dit jaar en de ondertekening van een 10 jarige exclusieve concessie in juli, kan de doelstelling om in de tweede helft van 2008 de eerste trams te laten rijden worden behaald.
Voor Rabobank Amsterdam is duurzaam ondernemen inmiddels een sleutelbegrip. De Rabobank houdt zich van oudsher bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Vanuit dit oogpunt is een samenwerking tussen de Rabobank en CityCargo tot stand gebracht. De Rabobank ziet CityCargo als een duurzaam initiatief dat gericht is op een schonere toekomst.
Door efficiëntere belading kan CityCargo binnen vier jaar de vracht vervoeren van 2.500 vrachtwagens per dag. Dit zal voor iedereen een merkbaar verschil opleveren; in de stad, maar ook op de ring A10 en zelfs daarbuiten op de aanvoerwegen naar Amsterdam. Minder vrachtverkeer leidt tot een betere doorstroming van de uitvalswegen, minder wegonderhoud, een toename van de verkeersveiligheid en een reductie van het aantal verkeersslachtoffers. Verder kan veel kostbare openbare ruimte anders ingezet worden ten behoeve van de vele vrachtwagens in de stad. Daarnaast zal door inzet van vrachttrams de luchtkwaliteit verbeterd worden met 16%. Bovendien wordt de gehele operatie met behulp van windenergie CO2 neutraal uitgevoerd. CityCargo Amsterdam is in 2005 begonnen met het ontwikkelen van het plan voor de bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad per vrachttram naar Duits voorbeeld.
De gemeente Amsterdam heeft daarop randvoorwaarden opgesteld waarbij het waarborgen van de verkeersveiligheid en het voorkomen van vertragingen voor het personenverkeer voorop staan. Op 9 juli tekende CityCargo een exclusieve tienjarige concessie voor het Amsterdamse tramnet.