Erbarmelijke omstandigheden
Bij het maken van schoenen komen tot ver in de productieketen schrijnende misstanden voor, zo legden diverse recentelijk gehouden onderzoeken bloot. Het leer komt vaak uit Brazilië waar amazone bossen moeten wijken voor veeteelt. Op de ranches is dikwijls sprake van werkomstandigheden die grenzen aan slavernij. De leerververij is een van de meest vervuilende sectoren ter wereld. De gevolgen van de gebruikte chemicaliën voor het grondwater in India, Nepal en Bangladesh zijn desastreus voor de gezondheid en voor de landbouw.
Een groot aantal schoenenmerken heeft enig beleid voor duurzaamheid geformuleerd. Zo heeft de helft van de onderzochte merken een basis Code of Conduct opgesteld. Hierin zijn bepaalde basisvoorwaarden geregeld zoals geen kinder- of dwangarbeid. Helaas geldt deze Code of Conduct slechts bij 6% van de merken ook voor de toeleveranciers.
Nederlandse merken
De Nederlandse schoenenmerken scoren slecht ten opzichte van het gemiddelde. Hier loopt marktleider Macintosh Retail Group voorop met een D-label voor haar merken Dolcis, Manfield, Scapino en Invito. “De score kan veel beter, maar goede punten zijn al het gebruik van groene stroom en een redelijk beleid voor arbeidsomstandigheden. Achter de schermen werkt Macintosh Retail Group aan een veelbelovend programma om de hele schoenenproductie inzichtelijk en milieuvriendelijker te maken. Dat belooft dus wat,” aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam.
Oproep tot meer transparantie
De algemene conclusie is dat de schoenenindustrie te weinig transparantie geeft en te weinig controleert in de volledige productieketen. De sector doet nog te weinig om een mens- en milieuvriendelijk product te waarborgen. Vanwege de ernst van de problemen vraagt Rank a Brand aan de merken helder te communiceren hoe zij hierin staan. Alleen zo kan een consument zelf een verantwoorde koopkeuze maken.
Straatactie Amsterdam 10 november
Tot slot nog een waarschuwing: als u komende zaterdag gaat winkelen in Amsterdam kunt u van uw voeten geblazen worden door een jonge groep vrijwilligers van de Rank a Brand Academy. Onder het motto ‘Hoe stevig sta jij in je schoenen’ brengen ze bij het winkelend publiek de mogelijkheid van verantwoorde koopkeuzes op ludieke wijze onder de aandacht.