Hoewel alle supermarkten zijn aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en dus al verschillende duurzaamheidsconvenanten hebben ondertekend, zijn de bedrijven over het algemeen nog weinig transparant en concreet op hun websites. “Zelfs de koplopers Albert Heijn en C1000 scoren nog maar een kwart van de punten,” zegt communicatiemanager Imke van Schaaijk.
“Het is duidelijk dat duurzaamheid bij de supermarktformules op de agenda staat, maar weinig supermarkten publiceren naast het verhaal ook de concrete doelstellingen en cijfers.” Wat betreft de verslaglegging over milieugerelateerde zaken, zoals het assortiment biologisch, geeft de sector weinig houvast. Van Schaaijk: “Elke supermarktketen houdt de verkoopcijfers van het biologisch assortiment netjes voor zichzelf bij. Maar om de prestaties tussen bedrijven te kunnen vergelijken zou die informatie ook online beschikbaar moeten zijn. Alleen Albert Heijn en Deen Supermarkten geven hier een indicatie over.”
De meeste supermarkten noemen online wel verschillende maatregelen om hun CO2-uitstoot te beperken, zoals het afdekken van koel- en vriesinstallaties en het gebruik van zuinige verlichting. Maar of die inspanningen leiden tot een werkelijk kleinere voetafdruk van het bedrijf is meestal niet na te gaan. Alleen Albert Heijn publiceert jaarlijks de voetafdruk van uitgestoten broeikasgassen, welke van 2008 tot 2009 groter is geworden. “Verder vermelden supermarkten weinig concrete doelstellingen om die voetafdruk binnen een bepaalde tijd met een bepaald percentage te verkleinen,” aldus Van Schaaijk.