Dat stelt universitair docent Frank de Graaf van de Universiteit van Amsterdam in een interview met de Staatscourant over zijn proefschrift over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). “Een bedrijf gedraagt zich zo maatschappelijk verantwoord als zijn belangrijkste belanghebbenden – klanten, aandeelhouders en werknemers – willen. Maar die belanghebbenden maken geen keuzes. Ze zijn voor het milieu, maar blijven autorijden en kopen liever bij de Aldi dan bij dure biologische winkels.”
Een van de weinige relevante meetbare criteria voor maatschappelijk verantwoord ondernemen is volgens De Graaf de mate waarin belanghebbenden invloed kunnen uitoefenen op het ondernemingsbestuur. Maar dan zie je dat personeel moeilijk is warm te krijgen voor ondernemingsraden en aandeelhouders of leden van coöperaties steeds minder actief zijn in aandeelhouders- en ledenvergaderingen.
“Het management van grote bedrijven zit met dat gebrek aan betrokkenheid in de maag. Zonder dat tegenspel moeten ze het zelf uitzoeken en lopen ze veel makkelijker tegen negatieve hypes op”, aldus De Graaf.