“Wat MVO nu precies is, laat zich niet makkelijk in een definitie vatten”, betoogde Asje van Dijk: “Maar voorbeelden zijn er wel voldoende te geven.” Een rondje zaal leerde dat zaken als het beschikbaar stellen van stage- en leerwerkplekken en het serveren van een gezonde lunch door het bedrijfsleven worden ervaren als maatschappelijk verantwoord ondernemen. Volgens Van Dijk is dat echter niet voldoende: “Je moet er niet iets uitpikken, maar je moet er echt werk van maken.”
Ook moeten ondernemers vooral ervaringen met MVO uitwisselen. “MVO kost niet alleen geld. Het levert ook vaak allerlei innovaties op binnen een bedrijf en dat heeft ook een positieve invloed op de resultaten van een onderneming, betoogt Van Dijk die benadrukt dat MVO gericht moet zijn op de drie P’s: People, Planet en Profit. In eerste instantie kost MVO een bedrijf misschien wel wat geld, maar het levert een beter imago op en daardoor is er altijd een groep afnemers die bereid is om daarvoor een hogere prijs te betalen.”
Hoewel het dus moeilijk is om een definitie te geven van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, werd er wel een poging gewaagd: “MVO is het aanwenden van je ondernemerschap bij het helpen oplossen van maatschappelijke problemen.” Als je daar dan ook nog zakelijk voordeel uit kunt halen heb je geen ambassadeur meer nodig voor MVO. Dat verkoopt het zichzelf wel.
Bedrijven die willen weten hoe ze het doen op MVO-gebied kunnen zich door het innovatienetwerk voor ondernemers Syntens laten testen. Syntens doet dan, als MVO-makelaar, een scan en geeft aanwijzingen om meer te doen aan MVO.