De opening heeft als thema “Make Fairtrade your business”. Tijdens de Fairtrade Week, georganiseerd door Stichting Max Havelaar, wordt landelijk campagne gevoerd om bedrijven en consumenten kennis te laten maken met eerlijke producten die onder Fairtrade-voorwaarden zijn geproduceerd en verhandeld. De Fairtrade Week vindt plaats van 30 oktober tot en met 9 november.
Stichting Max Havelaar begon 20 jaar geleden als een kleinschalig Nederlands initiatief voor eerlijke handel. Inmiddels is het uitgegroeid tot een wereldwijd handelsmodel. De Stichting koopt of verkoopt zelf geen producten, maar geeft als onafhankelijke keurmerkorganisatie het Max Havelaar-keurmerk aan producten die onder eerlijke (Fairtrade) handelsvoorwaarden zijn ingekocht. Het Fairtrade-systeem richt zich op kleine boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden.
In 22 andere landen is dit Nederlandse initiatief gevolgd, vaak onder de naam ‘Fairtrade’. In 2007 besteedden consumenten wereldwijd een bedrag van ruim 2,3 miljard euro aan Fairtrade-gecertificeerde producten. Hiervan hebben ruim 1,5 miljoen producenten en arbeiders in 58 ontwikkelingslanden voordeel.
Tijdens de Fairtrade Week werken stichting Max Havelaar en alle organisaties die eerlijke producten onder Fairtrade-voorwaarden inkopen, verkopen of stimuleren, met elkaar samen. Zo vinden in ruim drieduizend winkels acties plaats om meer bekendheid en zichtbaarheid te geven aan eerlijke producten en zo het belang van eerlijke producten te onderstrepen. Daarnaast wordt op 5 november de jaarlijkse Max Havelaar lecture gehouden in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam.