PLUS is wederom verkozen tot de ‘Meest Verantwoorde Supermarkt’. Met een gemiddelde score van 7,47 op de negen onderzochte criteria – als Duurzame handel, Gezondheid en Klimaat – weet PLUS voor het vijfde jaar op rij de koppositie in het duurzaamheidsonderzoek van GfK te pakken.
Jaarlijks worden de supermarktketens door bijna 5.000 consumenten beoordeeld op negen duurzame aspecten: Klanten en Maatschappij, Gezondheid, Duurzame handel, Klimaat, Lokale betrokkenheid, Fairtrade, Voedselverspilling, Dierenwelzijn en Medewerkers. Ook de afgelopen vier jaar eindigde PLUS op de eerste plaats. Dit jaar scoort PLUS op alle 9 thema’s een plaats in de top 3. Met drie thema’s scoort PLUS een nummer 1-positie, namelijk assortiment EKO/Biologische producten, milieuvriendelijke maatregelen en informatie over gezonde voeding. “Goed Eten scoort, maar ook de Laagblijvers zorgen ervoor dat PLUS een hoogvlieger is geworden. Het aspect waar PLUS het onderscheid op maakt is de lokale betrokkenheid. Daar staat PLUS een heel stuk voor op haar concurrenten”, aldus Joop Holla van onderzoeksbureau GfK.
Eric Leebeek, commercieel directeur PLUS Retail: “We zijn blij met de erkenning en waardering van consumenten voor onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Dit is de verdienste van alle PLUS collega’s en de ondernemers en hun teams. We hechten waarde aan de feedback van consumenten en gaan kijken waar we nog meer verbeteringen door kunnen voeren. Dit jaar blijft het gezonder en duurzamer maken van ons assortiment een belangrijk speerpunt. En dat geldt ook voor minder en duurzamer verpakken. Daarnaast gaan we toe naar nog meer geïntegreerde communicatie over gezondheid en duurzaamheid. Dat is belangrijk, omdat het de consument kan inspireren zelf bewuster te kiezen voor duurzamere producten.”
PLUS blijft investeren in duurzaamheid en gezondheid
Sinds 2015 mag PLUS zich de Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland noemen. De supermarktorganisatie heeft het MVO-beleid samengevat in vijf pijlers en geborgd in de gehele organisatie. Binnen deze pijlers worden continu nieuwe initiatieven ontwikkeld en reeds geïmplementeerde duurzame stappen verder doorontwikkeld.
Zo introduceerde PLUS eind januari de Laagblijvers: een selectie van alledaagse groente en fruit die blijvend fors in prijs verlaagd zijn. Daarnaast zorgt de supermarktorganisatie voor 24/7 beschikbaarheid van een AED bij al haar supermarkten voor buurtbewoners in nood. Om de milieu-impact van verpakkingen te verkleinen, wordt het plastic wegwerpservies met ingang van het barbecueseizoen vervangen door herbruikbare varianten en wordt zwart kunststof in 2019 uitgefaseerd.