Zeventien handelsbedrijven van bloembollen en vaste planten hebben zich verenigd in een nieuw platform gericht op duurzaamheid en kwaliteit.
De ambities van de bedrijven zijn vastgelegd in een manifest dat vorige week is ondertekend in Sassenheim. Het bestuur van de handelsbond was gevraagd om een plan van aanpak te maken: dat moet leiden tot een betere kwaliteitsborging en een betere aansluiting op duurzaamheidseisen die op de internationale markt worden gesteld.
Het manifest is opgesteld in samenwerking met retaildeskundige Gerrit Grievink (Focusplaza). Voor de kwaliteitsborging wordt nog een programma ontwikkeld. Dat sluit volgens Anthos zoveel mogelijk aan op bestaande initiatieven en systemen op het gebied van duurzaamheid en kwaliteit.
Ondertekenaars manifest
De ondertekenaars verhandelen zo’n 80% van de wereldwijde afzet van bloembollen richting consumenten. Het gaat om: A. Frijlink & Zonen, Bakker Hillegom, Breck Holland, Bruno Nebelung Holland, C.S. Weijers & Zn., De Ree Holland, Florex, Fred de Meulder Export, JUB Holland, Kapiteyn, Kébol, M. Thoolen, Molenaar & Van Ginhoven, Moolenaar, TotalGreen Holland, Tuberbulb Export en Van Zijverden.