Vanaf vandaag start Lidl met een 6 maanden durende pilot, waarin wordt onderzocht in welke mate de klant openstaat om wasmiddel te hervullen in de winkel. Om dit te kunnen onderzoeken heeft Lidl in tien van haar filialen refill stations geplaatst, waar klanten Formil wasmiddel en Doussy wasverzachter kunnen tappen in een speciale herbruikbare verpakking. De klant bespaart dankzij het refill station niet alleen plastic, maar het levert ook een voordeel op in de portemonnee. Op elke refill krijgt de klant namelijk een korting ten opzichte van de eerste aankoop.
Joska Sesink, specialist duurzaam verpakken Lidl: “Consumenten willen plastic minderen, maar hoe is vaak nog een uitdaging. Door middel van deze pilot maken wij het hervullen van een verpakking toegankelijk voor een breed publiek en besparen we samen een berg plastic. Als supermarkt zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid op het gebied van plasticreductie. Daarom hebben we onszelf de doelstelling opgelegd om in 2025 het plasticverbruik van onze eigen merk verpakkingen met 30% te verminderen.”
Zonder geklieder hervullen en direct zicht op je eigen plasticreductie
De refill stations bevatten de allerlaatste techniek, zijn onderhoudsarm, lekvrij en staan middenin het wasmiddelschap. De klant heeft de keuze uit vier eigen merk artikelen: Formil kleur-, wit- en zwart wasmiddel en Doussy wasverzachter.
Het proces werkt als volgt: De klant pakt een herbruikbare verpakking en plaatst deze in het refill station. De herbruikbare verpakking wordt vervolgens middels de ‘slimme dop’ met wasmiddel of wasverzachter gevuld. Op het scherm is direct zichtbaar hoeveel plastic de klant reeds bespaard heeft. Als het wasmiddel op is, neemt de klant de verpakking simpelweg weer mee terug naar de winkel om opnieuw te vullen.