Willen we echt duurzaam leven, dan moeten we onze focus op circulariteit richten. Circulariteit gaat niet alleen over hulpbronnen als water, land en energie, maar ook over de producten die we kopen, onze bedrijfsprocessen en ons consumptiegedrag. In dit artikel leg ik uit wat circulariteit is en waarom bedrijven circulaire strategieën moeten inzetten.

Wat is circulariteit en wat zijn de voordelen?

De Ellen MacArthur Foundation omschrijft een circulaire economie als “ontworpen om afval en vervuiling te elimineren, producten en materialen te laten circuleren (tegen hun hoogste waarde) en de natuur te regenereren.” Ook ons bedrijf staat achter het beter, langer en opnieuw gebruiken van hulpbronnen en er zo de maximale waarde uit te halen.

Ondanks de voordelen voor bedrijven, is volgens het Circularity Gap Report 2023 de wereldeconomie vandaag de dag slechts 7,2% circulair; een daling van 1,4% ten opzichte van 2020 en een daling van 1,9% ten opzichte van 2018. Het is de hoogste tijd voor bedrijven om hun concurrenten voor te blijven door het inzetten van circulariteit. Dit zijn de voordelen:

Goed voor het klimaat
Circulariteit is een middel om duurzaamheids- en klimaatdoelstellingen te bereiken. Door afval te minimaliseren en energie en hulpbronnen efficiënter te gebruiken, kunnen sectoren tegen 2030 hun CO2-uitstoot halveren, bijvoorbeeld door het inzetten van gerecycled aluminium in plaats van nieuw gewonnen grondstoffen. Hiermee voldoen bedrijven ook aan de toenemende druk van stakeholders om emissies te verminderen.

Aantrekkelijk voor klanten
Circulariteit helpt bedrijven om te voldoen aan de vraag van duurzaamheidsbewuste klanten die geïnteresseerd zijn in producten met een langere levensduur. Door producten te ontwerpen die langer meegaan, beter onderhouden of zelfs geüpgraded worden, stijgt de klanttevredenheid en dalen de gebruikskosten.

Naleving wetgeving
Wereldwijd is er een strengere milieuregelgeving voor circulariteit, zoals het Circular Economy Action Plan van de EU dat “gericht is op de manier waarop producten worden ontworpen, de aandacht voor circulaire economieprocessen vergroot en duurzame consumptie stimuleert”. Dit draagt bij aan het verlagen van Scope 3-emissies.

Lagere kosten
Sinds de pandemie en met het huidige geopolitieke klimaat hebben de grondstofprijzen behoorlijk geschommeld en zijn de productiekosten door verstoringen in wereldwijde toeleveringsketens omhoog gestuwd. Met circulariteit kunnen we de vraag naar grondstoffen verminderen en de prijzen verlagen.

4 stappen naar succesvolle circulariteit

Wil je als bedrijf met circulariteit beginnen, dan heb je een sterk plan nodig dat rekening houdt met de hele waardeketen. Zet daarbij digitale tools in om energie en CO2 in realtime te volgen en te analyseren en neem daarna de volgende stappen:

  • Denk na over hoe producten beter, langer en opnieuw gebruikt kunnen worden. Kijk naar modulariteit en repareerbaarheid, zodat klanten gemakkelijk onderdelen kunnen upgraden of repareren om de levensduur van het product te verlengen.
  • Kies gerecyclede en/of recyclebare materialen voor producten en verpakkingen. Schneider Electric gebruikt bijvoorbeeld gerecycled staal voor elektriciteitskasten en -behuizingen waardoor de uitstoot van de stalen onderdelen met 70% verminderd wordt. Door materiaal beter te gebruiken (of te produceren) kunnen fabrieken afval minimaliseren, restmateriaal intern circuleren en afval terugsturen naar grondstoflocaties.
  • Verleng de levensduur van je producten door ze te onderhouden, repareren of zelfs te upgraden, zodat klanten ze niet snel hoeven te vervangen. AI en analyses kunnen je helpen om te zien wanneer producten onderhoud nodig hebben en hoe je daardoor schade kunt voorkomen.
  • Hergebruik producten, onderdelen en materialen door ze opnieuw te distribueren en op te knappen. Maak gebruik van retourservices en terugnameprogramma’s waarbij producten gerecycled, hergebruikt, gedemonteerd, opnieuw gefabriceerd of opgeknapt worden. Met ons ‘terugname aan het einde van gebruik’-programma verwachten we tussen 2017 en 2025 maar liefst 420.000 ton aan verbruik van primaire grondstoffen te vermijden.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen circulair kan ondernemen. Daarom neemt Schneider Electric in Nederland bijvoorbeeld samen met andere fabrikanten deel aan Circolectra, een circulair keteninitiatief voor het inzamelen van oude groepenkasten en verdelers. Dankzij initiatieven als Circolectra kunnen bedrijven effectief samenwerken om materialen en producten te verzamelen en hergebruiken, waardoor afval en CO2-uitstoot aanzienlijk wordt verminderd.

Laten we samen de overgang naar een circulaire economie versnellen en bijdragen aan een duurzame toekomst.

Pim Loef, Sustainability Leader bij Schneider Electric