Steven van der Heijden, topman van Corendon, kiest in een interview met de Volkskrant van 31 juli voor de makkelijke weg. Hij mag zich dan niet willen verschuilen achter communicatieafdelingen en protocollen, als het op de verantwoordelijkheid voor het klimaat aankomt verschuilt hij zich achter zijn klanten.
We hebben allemaal een verantwoordelijkheid om de schadelijke gevolgen van reizen te beperken. Ook de consument heeft daarin een rol. Maar de consument is niet verantwoordelijk voor het aanbod en heeft de minste invloed op een drastische verandering van het systeem.
De partijen die wel structurele verandering kunnen brengen zijn reisorganisaties, vliegmaatschappijen en de overheid. De overheid houdt onder andere door lage belastingen vliegen kunstmatig goedkoop waardoor reizen per trein relatief duur is. Bedrijven als Corendon blijven vasthouden aan hun aanbod van goedkope reizen en maken reclame voor vliegen zonder vliegtax. Dit zet vraagtekens bij een eerdere uitspraak die van Van der Heijden in het NPO Radio 1 programma ‘Geld of je leven’ deed waarin hij pleit voor een verhoging van vliegtickets van 50 euro in Europa. Het zou Corendon sieren zich daar in Brussel dan ook hard voor te maken.
Van der Heijden geeft aan een morele verantwoordelijkheid te voelen voor het klimaat. Maar zegt het systeem niet te kunnen veranderen. Daarmee doet Corendon zijn invloed als tweede aanbieder van Nederland te kort. Het bedrijf kan een koploper van duurzamer massatoerisme worden door het aanbieden van betaalbare treinreizen, het verminderen van vliegreizen en het eerlijk beprijzen van tickets. Dat zou een mooi toekomstbestendig model zijn voor zowel Corendon, haar klanten als voor klimaat en natuur.
Piet Sprengers, Manager Duurzaamheidsstrategie en Beleid, ASN Bank