Philips heeft, evenals in voorgaande jaren, de beste reputatie. Air France-KLM neemt de 2de plaats in en FrieslandCampina is derde. De Nederlandse RepTrak® Pulse studie meet de reputaties van de 30 grootste bedrijven in Nederland op basis van hun ‘ totale opbrengsten ‘ . Opgenomen bedrijven dienden voldoende bekend te zijn bij het grote publiek in Nederland.
Per bedrijf werden ten minste 300 respondenten ondervraagd in de periode van januari tot december 2014. De enquêtes werden maandelijks online uitgevoerd. Respondenten moesten worden ” enigszins” bekend of “zeer” bekend met het bedrijf waarvoor zij een waardering gaven. De gegevens zijn gewogen om representatief te verkrijgen op basis van leeftijd en geslacht.
Philips heeft een nieuw ˜wereldrecord” in handen nu het merk voor de achtste maal op rij de sterkte reputatie van Nederland heeft, zoals blijkt uit de jaarlijkse online studie van het Reputation Institute in samenwerking met het Rotterdam School of Management (RSM). In geen van de 32 landen waar het reputatieonderzoek wordt uitgevoerd wist een bedrijf zo lang de toppositie in de nemen als merk met de sterkste reputatie. De studie keek gedurende 2014 naar de reputaties van de 30 grootste Nederlandse bedrijven en vroeg het Nederlands publiek in welke mate zij de bedrijven vertrouwen en repecteren, en waarom een merk wordt bewonderd.
Innovatie, zijn relevante producten en diensten, de prettige werkomgeving en activiteiten op het gebied van verantwoord en transparant zaken doen en maatschappelijk ondernemen zijn de elementen die worden herkend en geprezen door de buitenwereld.
De Reputation Award werd dinsdagavond uitgereikt in het Van Gogh Museum in Amsterdam door Professor Cees van Riel, Professor in Corporate Communication aan het RSM and mede-oprichter van het Reputation Institute. De internationale reputatiestudie wordt al 15 jaar uitgevoerd en kijkt naar de 30 tot 50 grootste bedrijven in 32 landen.
Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips, zegt: Ik ben opnieuw ontzettend trots dat Philips een topposititie in de ranglijst van het Reputation Institute heeft weten te bereiken. Om deze prijs voor de achtste maal op rij te mogen ontvangen is een bevestiging voor ons merk dat onze ambitie om het leven van miljarden mensen te verbeteren met zinvolle innovaties echt impact heeft. Al meer dan eeuw is Philips sterke reputatie een bron van motivatie voor onze medewerkers. Het inspireert ons om innovaties te ontwikkelen die de wereld gezonder en duurzamer maken. En ik ben overtuigd dat Philips ook werelds toekomstige vernieuwers zal blijven inspireren.”
RSM Professor Cees van Riel: “Een goede uitvoering van de bedrijfsdoelstellingen zijn een vereiste voor een goede repuatie. Een reputatie verbeteren is enkel mogelijk wanneer een bedrijf producten en diensten maakt die worden gezien als relevant. Niet enkel door zijn klanten, maar ook door overheden, buren en de eigen medewerkers. De helderheid waarmee Philips de toegevoegde waarde van zijn LED-verlichting of oplossingen voor de gezondheidszorg uitlegt zijn de reden voor de hoge score over de jaren heen.”
De ranking: