De fabrikant van de toekomst moet serieus werk maken van duurzaamheid om de klant van morgen aan zich te blijven binden.Steeds meer particulieren en bedrijven vinden duurzame producten en diensten immers belangrijk.Een duurzaam imago helpt bedrijven hierbij om de concurrentie voor te blijven. Maar welke merken hebben momenteel het meest groene imago?
Om dit te achterhalen is voor een groot aantal merken binnen de installatie- en bouwsector in kaart gebracht welk imago zij hebben op het gebied van duurzaamheid. Aan dit onderzoek deden zo’n 600 marktpartijen mee, die voor de voor hun relevante categorieën een aantal merken voorgelegd kregen waarbij zij konden aangeven in hoeverre duurzaamheid van toepassing is op deze merken.
Philips en Honeywell groenste installatiemerken
Binnen de E-installatiesector heeft Philips het meest duurzame imago, op enige afstand gevolgd door Siemens en Hager. De top-5 van merken met het meest duurzame imago in de E-installatie wordt gecompleteerd door Van Lien en Eaton. In de W-installatiesector komt Honeywell op de eerste plaats. Nefit en Remeha volgen deze fabrikant echter op de voet. Daarnaast horen ook Siemens en Carrier Holland Heating volgens W-installateurs thuis in de top-5 van meest duurzame merken.
Duurzaamste ruwbouwmerken
Vervolgens is aan aannemers B&U gevraagd welke ruwbouwmerken het meest duurzame imago hebben. Hieruit komt VELUX als groenste merk naar voren, gevolgd door Boon Edam en Solarlux. Ook aan architecten is gevraagd wat het meest duurzame ruwbouwmerk is. Zij noemen Saint Gobain Glass, VELUX en Terca Wienerberger.