De consument wordt zich steeds bewuster van het milieu. In het geval van e-commerce vindt de consument het steeds belangrijker in wat voor verpakking zijn bestelling komt. Is deze niet te groot voor het bestelde product, bevat deze niet onnodig opvulmateriaal en van welk materiaal is het gemaakt?
“De vraag die de producenten van verpakkingsmateriaal krijgen is dan ook: hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze zo duurzaam mogelijk wordt?”, vertelt Philip Bautil, Managing Director DS Smith Packaging Benelux. “Al snel gaat het over het materiaal van de verpakking. Belangrijk, maar wat veel bedrijven vergeten is de gehele reis die de verpakking aflegt. De vraag om deze gehele reis te verduurzamen is veel relevanter.” Van grondstofwinning naar productie, van inpaktafel naar consument en van recycling tot hergebruik. Als voorbeeld wordt de fashion branche aangedragen, die veel te maken heeft met retourzendingen. Op het moment dat deze retourstroom goed gemanaged wordt kun je een deel van de reis verduurzamen. “Veel verpakkingen zijn helemaal niet ontworpen om eenvoudig te retourneren, waardoor een klant veel tape moet gebruiken om het idee te hebben deze veilig retour te kunnen sturen. Terwijl er veel mogelijkheden zijn om een verpakking zo te ontwerpen dat de consument daar geen extra tape voor nodig heeft. Deze constructies zorgen er ook voor dat de retourafdeling minder handling heeft en dus meer pakketjes per uur kan verwerken. Een dubbele winst dus.”
Ook het opvulmateriaal is voor veel consumenten een doorn in het oog, gaat Bautil verder. “Velen vinden dit schadelijk voor het milieu en onnodig. Maar zodra je het opvulmateriaal weghaalt en het product beschadigt, breng je uiteindelijk meer schade aan het milieu dan met opvulmateriaal. Webshops kunnen hier een test voor aanvragen. Bij het testen zonder opvulmateriaal zien wij vaak dat het opvulmateriaal niet nodig blijkt te zijn. Wanneer dit het geval is kan ook de verpakking kleiner worden. Het testen is dan ook belangrijk om uiteindelijk de gehele reis van de verpakking te kunnen verduurzamen. Bovendien, minder opvulmateriaal betekent ook minder handling en minder kosten.”
Door samen kritisch naar de rol van verpakkingen in de gehele supply cycle te kijken, kunnen verpakkingsproducenten en webshops de focus leggen op het managen van de groei, besluit Bautil. “De enorme hoeveelheid aan pakketten elke dag de deur uitkrijgen is voor veel webshops elke dag weer een uitdaging. Belangrijk is dan om te kijken waar de bottlenecks liggen in de reis van de verpakkingen. Verkoop je bijvoorbeeld kleding en je groeit twee keer zo hard dan nemen de retourzendingen ook twee keer zo hard toe. Zit een bottleneck bijvoorbeeld op de inpakafdeling, dan moet je kijken naar snel opzetbare verpakkingen met een minimum aan opvulmateriaal. Zo zijn er nog talloze andere mogelijkheden waarmee je met verpakkingen kunt bijdragen aan een duurzame groei en (behoud van) winst voor de onderneming.”