Procter & Gamble kondigt haar meest recente stappen aan op het gebied van verpakkingscirculariteit in Europa. Deze stappen geven invulling aan de 2030 duurzaamheidsdoelstellingen van P&G. Op het gebied van verpakkingen stelt het bedrijf zich ten doel om het gebruik van virgin plastic met 50% te verminderen en tegen 2030 voor alle merken alleen nog recyclebare of herbruikbare verpakkingen te gebruiken.
Significante stappen in Nederland
Om deze ambitie waar te maken kijkt P&G onder andere naar materiaalkeuze en de samenstelling van de verpakkingen. Het bedrijf hanteert hierbij het principe van verminderen, hergebruiken en recyclen. In Nederland worden voor diverse merken grote veranderingen doorgevoerd. Voor een deel van de P&G-producten wordt overgestapt op een verpakking van een alternatief materiaal, om het gebruik van plastic te verminderen. Bij scheermerken Gillette en Venus worden alle scheersystemen nu bijvoorbeeld verpakt in volledig kartonnen verpakkingen.
Voor verschillende productgroepen is het gebruik van een kartonnen verpakking echter geen optie, zoals voor vloeibare wasmiddelen. In het kader van de circulaire economie wordt voor deze productgroepen ingezet op het gebruik van recyclebaar plastic. Zo worden de zakken waarin Ariel pods verpakt zijn deze zomer vervangen door een recyclebare zak. Waar de huidige zak nog uit meer laags, niet-recyclebaar plastic bestaat, zal de nieuwe zak bestaan uit slechts één laag volledig recyclebaar plastic. Een significante omslag, die ook wordt gemaakt voor de verpakkingen van Dreft vaatwascapsules. Daarnaast zullen de tubes van Oral-B tandpasta worden aangepast naar een tube van HDPE (kunststof), zodat de tandpastatubes van duizenden huishoudens gerecycled kunnen worden.
Tot slot wordt een deel van de verpakkingen gemaakt met gerecycled plastic (PCR). De flessen Ariel wasmiddel en de gekleurde flessen Lenor wasverzachter bestaan op dit moment al tot 50% uit gerecycled plastic. De transparante flessen Lenor wasverzachter en een groot deel van de flessen Dreft afwasmiddel worden zelfs al van 100% gerecycled plastic gemaakt.
Veranderingen op Europees niveau
Naast de veranderingen in de Nederlandse markt, worden ook op Europees niveau snel vorderingen gemaakt. Haarverzorgingsmerken Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences en Aussie hebben op grote schaal een nieuwe, herbruikbare fles geïntroduceerd voor een selectie van het segment. De fles is volledig gemaakt van aluminium en is verkrijgbaar met een recyclebaar navulzakje, gemaakt van 60% minder plastic dan de reguliere shampooflessen. Deze verandering zorgt ervoor dat 200 miljoen Europese huishoudens hun plasticgebruik kunnen verminderen en materiaal kunnen recyclen en hergebruiken, met als resultaat dat er jaarlijks 300 miljoen plastic flessen minder worden geproduceerd.
Ook de overstap van scheermerken Gillette en Venus op een volledig kartonnen verpakking, is op Europese schaal doorgevoerd. De verpakkingen van alle scheersystemen worden nu gemaakt van karton van verantwoorde herkomst en bevatten minstens 37% gerecycled materiaal. Een significante verandering, waarmee in een jaar tijd 545 ton minder plastic gebruikt zal worden: het equivalent van 55 miljoen waterflessen.
“Er is het afgelopen jaar veel veranderd, maar ons streven om een positieve impact te kunnen maken via onze supply chain, onze merken en onze samenwerkingen, is hetzelfde gebleven,” zegt Virginie Helias, P&G Chief Sustainability Officer. “We innoveren om de ontwikkeling van de circulaire economie te versnellen: van het opzetten van een slim sorteersysteem voor het sneller en accurater scheiden van afval tot het reduceren van het gebruik van virgin plastic, en van het uitbreiden van het gebruik van gerecyclede materialen tot het ontwikkelen van navulverpakkingen op grote schaal.”
Certificering via het RecyClass-platform
In lijn met haar ambitie om recyclebare verpakkingen te gebruiken, heeft P&G zich als eerste FMCG-bedrijf aangesloten bij het RecyClass-platform. Dit platform, een initiatief van Plastics Recyclers Europe (PRE), heeft als doel om plastic verpakkingen compatibel te maken met de huidige recyclingtechnieken en te zorgen dat plastic verpakkingen beter te recyclen zijn. Hiervoor is een certificeringsaanpak ontwikkeld, waarbij naar de gehele waardeketen gekeken wordt. P&G heeft een recordaantal van 12 product- en technologiegoedkeuringen gekregen voor verpakkingen in de categorieën haarverzorging, wasmiddelen en reinigingsmiddelen. Hiermee is bevestigd dat deze verpakkingen voldoen aan de richtlijnen die door RecyClass zijn vastgesteld voor de recyclebaarheid. Door zich aan te sluiten bij het RecyClass-platform draagt P&G bij aan de verhoging van circulariteit van verpakkingen.
Een slim sorteersysteem
Naast de inspanningen van P&G voor het verminderen, hergebruiken en recyclen van verpakkingen, zet het bedrijf zich ook in voor de betere scheiding van afvalstromen. Ineffectief sorteren is namelijk een van de grootste uitdagingen binnen recycling. Het Holy Grail project in Europa, geleid door P&G, biedt hiervoor een oplossing. Het gebruik van digitale watermerk technologie maakt het mogelijk om sneller en accurater afval te scheiden, om zodoende gerecycled materiaal van hoge kwaliteit te creëren. Eind 2021, begin 2022 zullen de pilots plaatsvinden met Europa als testmarkt.