‘We zijn van mening dat de duurzaamheidsmanager nog steeds onmisbaar is binnen bedrijven. Maar dat het tegelijkertijd noodzakelijk is dat alle medewerkers binnen hun eigen taak gaan bijdragen aan impact, in samenwerking met elkaar, de klanten en andere stakeholders. Rol + Samenwerking = Impact; dat is de formule in ons boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ dat vanaf eind september te koop is’, begint Paul van Ruiten, auteur van het boek, ons gesprek.
‘Het woord ‘impact’ wordt veelvuldig gebruikt in duurzaamheidsland. Maar wat is het eigenlijk en hoe dan? Wij hebben in dit boek de vertaalslag voor meer waardecreatie en positieve impact gemaakt. Onze missie is dat professionals en bedrijven direct aan de slag kunnen gaan met de bouwtekening, stappenplannen, tips, praktijkvoorbeelden en ‘praatplaten’. Er zijn al heel wat boeken over geschreven, maar dit boek is uniek omdat we in de werkpraktijk van de verschillende rollen – directie, productie, communicatie, HR, Finance & Control – duiken. In het laatste deel van het boek laten we zien hoe die inspanningen leiden tot ‘verbinden’ en ‘verwaarden’. We stimuleren brede interactie!’, haakt co-auteur Elise Vonk in.
‘Die interactie zie je ook terug in het eco-systeem rond dit boek: samen met de andere schrijvers Ton Bastein, Annick Schmeddes, Anouk Brack, Hanneke Oude Elberink-Schieving en Jan Selen hebben wij onze drive, kennis en ervaring gebundeld. Een begeleidingscommissie met Marleen Janssen Groesbeek, Marika Stegmeijer, Folkert van der Molen en Koen Dittrich-Thompson stuurde ons op inhoud en vorm. De specialisten Kirsten Huisman en Karin Spanjersgaard stonden ons bij als schrijfcoach en redacteur. Vele meelezers en meedenkers becommentarieerden ons, en tientallen ondernemers, wetenschappers en opinieleiders deelden hun ervaringen en ideeën met ons. Die gedegenheid zorgde ervoor dat we twee jaar met het boek bezig zijn geweest’, vertelt Van Ruiten.
‘Een mooie reactie van een van de meelezers is, dat ze vindt dat ons boek laat zien hoe je zelf concrete resultaten kunt boeken en dat de vele voorbeelden van bedrijven – bekend en onbekend – haar motiveren. Dat is precies wat we voor ogen hebben met dit boek; we willen lezers meenemen van ‘business as usual’ naar ‘impactvol ondernemen’. Dat doen we aan de hand van een bedrijfskundige insteek in combinatie met het Meervoudige Waardecreatie Model van het IIRC. Dit model heeft vooral aan belang gewonnen doordat grotere bedrijven door EU wet- en regelgeving vanaf 2023 verplicht worden tot integrale rapportage, waarbij naast de financiële ook de niet-financiële resultaten gepubliceerd worden. Het is slechts een kwestie van tijd dat het ook voor mkb-bedrijven gaat gelden’, aldus Vonk.
‘Het is een heel boek geworden en we realiseren ons dat vaak de tijd ontbreekt om te lezen. Daarom is het boek zo opgebouwd dat jij als lezer eruit kan halen wat je op dat moment nodig hebt. Met herkenbare kaders en kleuren. Daarnaast ontwikkelen we middelen zoals een ‘Sustainable MKB in One Day’, een variant op het succesvolle ‘Sustainable MBA in One Day’. Alles is gericht op het snel vooruit helpen van ondernemers en professionals. Het is zo 2023! Interesse? Schrijf je alvast in voor het boek via https://vonk-mvo.nl/, dan krijg je een seintje zodra het te koop is’, sluit de bevlogen Van Ruiten af.
De lancering van het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ vindt plaats op zaterdag 25 september (SDG Action Day) om 17:00 uur op Landgoed Zonheuvel in Doorn. Aanmelden/meer informatie? Klik hier!
Foto’s: Titus Weijschede