Hans Stegeman, hoofstrateeg van Triodos Bank, betoogt in een opinieartikel in het FD (30 augustus) dat in een markteconomie alleen waarde gecreëerd wordt als het FINANCIEEL loont. Maar het concept van meervoudige waardecreatie geeft ons nu juist het inzicht dat het creëren van meer dan alleen financiële waarde bijdraagt aan het succes van ondernemingen.
Als mannelijke spreker en trainer op hippe gympen geef graag een paar voorbeelden om dit toe te lichten.
Investeringen in menselijk kapitaal, in de opleiding van het personeel, maar ook in werkplezier omdat er mensen in t bedrijf rondlopen die anders niet aan de bak komen, bepaalt mede hoe effectief je als onderneming bent op de arbeidsmarkt. Goede mensen aantrekken is niet direct uit te drukken in geld maar wel cruciaal voor het succes van de onderneming.
Investeringen in maatschappelijke organisaties of goede doelen die verwant zijn aan de missie van de organisatie draagt bij aan het sociaal netwerkkapitaal, de reputatie van een onderneming. De reputatie is belangrijk voor beurswaarde en financiële waardering en heeft dus effect op euro’s, maar ook op vraag naar product van de onderneming.
Een minder negatieve impact op het natuurlijk kapitaal van een bedrijf kan bijdragen aan het lange termijn succes. Bijvoorbeeld door het behoud van bodemleven, en dus vruchtbaarheid van je land bij alternatieve manieren van ploegen en bemesten. Het verminderen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen heeft effect op de gezondheid van degene die het land bewerken: bij tuinbouwers vaak het eigen gezin. Er zijn mensen die gezondheid in euro’s uitdrukken, maar veel mensen zijn het erover eens dat we de wereld dan heel plat slaan.
Veel bedrijven investeren euro’s in hun intellectueel kapitaal: met vernuft en technologie veranderen zij mee met de tijd. Door gebruik te maken van slimme ICT-systemen, big data oplossingen en blockchain technologie maken ze grondstoffen efficiency en slim transport mogelijk. Een bedrijf als Tony Chocolonely maakt de herkomst van de grondstoffen in de keten hiermee mogelijk.
Kortom, door op een andere manier te kijken naar waardecreatie, door niet alleen naar financieel kapitaal te kijken, maar ook naar menselijk kapitaal, naar sociaal netwerkkapitaal, naar natuurlijk en intellectueel kapitaal kun je tot andere beslissingen en inzichten komen die wel degelijk bijdragen aan het lange termijn succes van een onderneming. Dat is geen groen geloof of bullshit. Het is alleen een frisse kijk op de zaak.
En ja, subsidies kunnen daar tijdelijk bij helpen. Eerlijke prijzen ook, zeker als iedereen die hanteert.
Maar ook zonder die twee heeft het zin om rekening te houden met verschillende vormen van kapitaal. Dat heeft absoluut effect op het succes van een bedrijf. Want klanten en investeerders kijken niet alleen hoeveel je product kost, maar ook hoe het gemaakt wordt. Met nadruk op ook, zeker niet alleen.
Jammer voor Triodos Bank dat zij een strateeg hebben die dit nog niet begrijpt. Al snap ik ‘t wel uit de pen van een mooie bankmeneer op gaatjes schoenen.
Paul van Ruiten, auteur van het managementboek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ en duurzaamheidsadviseur op hippe gympen