Dankzij een partnerschap tussen ProVeg en Vivera worden in 2021 miljoenen consumenten een jaar lang geattendeerd op de ProVeg Veggie Challenge, een 30 dagen programma waarmee deelnemers middels een app worden geholpen hun vleesconsumptie (structureel) te verminderen. Vivera is één van de grootste producenten van vleesvervangers in Europa, ProVeg begeleidde al 300.000 mensen naar een flexitarisch eetpatroon. Met dit partnerschap gaan twee ambitieuze changemakers samenwerken aan een meer plantaardige toekomst.
Als onderdeel van de samenwerking zal de Veggie Challenge in 2021 op alle Vivera verpakkingen vermeld worden. Daarnaast doet Vivera mee aan de grootschalige Veggie Challenge campagne in januari 2021. De Veggie Challenge is een laagdrempelige en speelse manier om te minderen met vlees en zuivel. In de bijbehorende App – gratis te downloaden in alle App Stores – bepaalt de deelnemer zelf diens uitdaging en krijgt recepten, weekmenu’s en tips om 30 dagen meer planten en minder dieren te eten.
Aanmoedigen van kleine stapjes
CEO van Vivera Willem van Weede draagt op deze manier graag een extra steentje bij: “Ik zie mezelf niet als een activist, maar als iemand die er voor open staat gewoonten te doorbreken. Ik wil daar zoveel mogelijk mensen in meekrijgen. Dat herken ik ook in de niet-prekerige en op impact gerichte communicatie van ProVeg. Wat ik waardeer in dit goede doel is het optimisme, creativiteit en het aanmoedigen van alle kleine stapjes in het minderen van de vleesconsumptie. Aan die beweging wil ik met Vivera graag bijdragen.”
Van vleesproducent van vegan
In 2018 zag het leven Willem van Weede er nog compleet anders uit. Hij stond aan het hoofd van Enkco, een bedrijf dat startte als vleesproducent. De naam stond toen nog voor Eerste Nederlandse Keurslagers Combinatie, al begon het bedrijf 30 jaar geleden al met een vegetarische lijn: Vivera. In de loop der jaren haalde de vegetarische lijn het vlees in, waarna Willem in 2019 definitief de knoop doorhakte: Vivera zou één van de eerste vleesbedrijven ter wereld worden die het vlees voorgoed achter zich liet. Willem van Weede: “Het was een logische keuze, zowel rationeel als ideologisch. Ik heb opgroeiende kinderen tussen de 17 en 21 jaar oud. Zij maken zich zorgen over de toekomst van de aarde, en dus hun eigen toekomst. De zorgen zijn universeel. Ik weet dat we een tipping point hebben bereikt. Je kan stug wegkijken of er vol voor gaan om oude conventies te doorbreken. Over een aantal jaar wordt er teruggekeken en dan zullen veel mensen vlees eten asociaal vinden. Daarom gaan wij bij Vivera vol voor plantaardig en gooien we het juk van het vlees van onze schouders. We gaan volledig mee in de missie van ProVeg om voor 2040 de wereldwijde vleesconsumptie en
-productie ten minste te halveren. En ik ben optimistisch dat het lukt als we samenwerken.”
Challenge met sneeuwbaleffect
“Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.” Dat is het motto van ProVeg directeur Veerle Vrindts. “Alternatieven met de smaak en textuur van vlees maken het zoveel makkelijker om plantaardig te gaan eten. We hopen met onze samenwerking met Vivera een sneeuwbaleffect te creëren, zowel onder consumenten als onder bedrijven die zich gezamenlijk willen inzetten voor een plantaardige toekomst. Elke positieve kennismaking met vlees zonder dier biedt een kans om het vaker te proberen, om je routines te veranderen.”