Beantwoording kamervragen over de voortgang van het VN-verdrag over mensenrechten en bedrijven (

Minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) heeft de kamervragen beantwoord van kamerlid Alkaya (SP) over de voortgang van het VN-verdrag over mensenrechten en bedrijven (ingezonden 13 maart 2019). Vraag 1 Bent u bekend met de berichten dat de huidige Europese Commissie zou hebben besloten niet deel te nemen aan de nieuwe onderhandelingen over het […] ... lees meer

Onderzoek: 42% van de medewerkers wil meer ‘purpose’ in organisatie

Uit het Nationaal Onderzoek naar Purpose in Organisaties blijkt dat 42% van de medewerkers wil werken vanuit een duidelijke ‘purpose’ in de organisatie. Dit betekent dat ze niet alleen bij willen dragen aan het maken van financiële winst, maar ook sociale en ecologische waarde willen creëren. Deze wens staat op dit moment nog ver af […] ... lees meer

Thuiswinkel.org wil om de tafel met producenten om te leveren in e-commerceverpakkingen

In februari dit jaar lanceerde Thuiswinkel.org namens de sector de nieuwe doelstellingen op het gebied van duurzame verpakkingen. Een van die doelstellingen betreft het weglaten van de e-commerceverpakking. Thuiswinkel.org wil nu rond de tafel zitten met de producenten om te onderzoeken of zij hun zendingen niet kunnen leveren in specifieke e-commerceverpakkingen. E-commerceproducten worden niet zomaar […] ... lees meer

PBL: ‘Met een generieke CO2-heffing voor de industrie ligt het klimaatdoel voor deze sector binnen handbereik’

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de voorlopige doorrekening gepubliceerd voor de voorstellen van GroenLinks en de PvdA met betrekking tot CO2-beprijzing. CO2-beprijzing is een belangrijk element geworden in de Klimaatakkoord-discussie, zowel in de voorstellen van GroenLinks en de PvdA als in de plannen van het kabinet. De mogelijke emissiereductie van deze voorstellen is […] ... lees meer

Toonaangevende merken van P&G, waaronder Pampers, Ariel en Herbal Essences, nemen het voortouw op het gebied van verantwoord consumeren

De Procter & Gamble Company heeft gisteren (24 april) het stappenplan en de acties aangegeven die haar leiderschapsmerken ondernemen om de positieve impact op de samenleving en het milieu te verhogen door middel van haar ‘Brand 2030’-criteria. Vandaag op de Sustainable Brands Paris-conferentie presenteerden senior functionarissen van het bedrijf een toekomstgericht kader, met inbegrip van […] ... lees meer

Debat zorgplicht ter voorkoming van kinderarbeid voortgezet in Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft afgelopen dinsdag (23 april) de tweede termijn gehouden in het plenaire debat over het initiatiefvoorstel van het Tweede Kamerlid Kuiken (PvdA) voor de invoering van een zorgplicht voor bedrijven ter voorkoming van de levering van goederen en diensten die met behulp van kinderarbeid tot stand zijn gekomen. Het wetsvoorstel vraagt bedrijven te […] ... lees meer

Adidas, Reebok en Patagonia meest transparante modebedrijven van 2019

Adidas, Reebok en Patagonia zijn koplopers op gebied van transparantie onder de 200 grootste modemerken en retailers ter wereld. Dit blijkt uit de Fashion Transparency Index 2019 die vandaag door de internationale modebeweging Fashion Revolution gepubliceerd is. Deze drie merken hebben uitgebreide informatie over hun mensenrechtenbeleid, -verplichtingen en -resultaten openbaar beschikbaar gesteld, evenals wie hun […] ... lees meer

6 jaar na Rana Plaza: wereldwijde bindende regels nodig voor bedrijven

Het is vandaag 6 jaar geleden dat de Rana Plaza kledingfabriek instortte waarbij 1,134 mensen omkwamen en 2500 mensen gewond raakten, vooral vrouwen. ActionAid in Bangladesh is in nauw contact gebleven met de overlevenden van de ramp en heeft bijgehouden hoe het met hen gaat. De resultaten publiceren we vandaag in het rapport: Follow-up with Rana Plaza Survivors, a […] ... lees meer

Kipster werkt samen met Rabobank aan duurzame internationale groei

Vandaag ondertekenen Ruud Zanders, algemeen directeur Kipster, en Berry Marttin, lid groepsdirectie Rabobank, een financieringsovereenkomst waardoor Kipster de internationale groei verder kan versnellen. Duurzame landbouw Met deze financieringsovereenkomst versterken beide partijen elkaar in hun missie, en onderstrepen ze de toonaangevende positie van de Nederlandse landbouwsector in de wereld. Kipster is de meest dier-, milieu- en mensvriendelijke boerderij […] ... lees meer

Lipton Ice Tea zet met Festivalfles eerste stap richting gebruik 100% RPET

Lipton Ice Tea heeft als eerste frisdrankmerk een PET-fles van 100% gerecycled plastic geïntroduceerd. De Festivalfles – zoals de innovatie heet – is tijdens het Paasweekend gelanceerd op DGTL Festival, het meest duurzame festival van de wereld. Deze zomer gebruikt Lipton de duurzame Festivalfles om zijn Ice Tea’s in te serveren aan bezoekers van zoveel […] ... lees meer

New York Pizza biedt mineraalwater in kartonnen pakjes van Tetra Pak

New York Pizza – de grootste pizzaketen van Nederland – heeft besloten afscheid te nemen van plastic flesjes en te kiezen voor karton voor mineraalwater. In alle 202 vestigingen wordt mineraalwater voortaan aangeboden in Tetra Pak’s Tetra Prisma® Aseptic 500ml kartonnen pakjes. New York Pizza is de eerste food-onderneming in ons land die deze switch […] ... lees meer